کرواسی می‌تواند نقطه اتصال ایران به اروپا در عرصه‌ انرژی باشد

کرواسی می‌تواند نقطه اتصال ایران به اروپا در عرصه‌های مختلف اقتصادی از جمله در زمینه انرژی باشد.

به گزارش شانا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری، عصر دیروز (یکشنبه 5 بهمن ماه) در دیدار با خانم پوسیچ، معاون اول نخست وزیر کرواسی با تبریک برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری کرواسی و انتخاب اولین رئیس جمهوری زن در این کشور، گفت: تهران و زاگرب همواره روابط خوبی داشته‌اند و امروز نیز از گسترش روابط دو کشور حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که در جهان امروز ثبات، امنیت و توسعه همه کشورها به یکدیگر پیوند خورده است، افزود: بی ثباتی و فقدان امنیت در یک کشور یا منطقه می‌تواند خیلی سریع به کشورهای دیگر و مناطق پیرامون آن سرایت کند.

روحانی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که همه کشورها باید در ایجاد ثبات و برقراری امنیت به یکدیگر کمک کنند و بخصوص کشور تاثیرگذاری مثل ایران از یک طرف و کشورهای اتحادیه اروپا از سوی دیگر باید در این زمینه‌ها با یکدیگر همفکری و همکاری کنند.

رئیس جمهوری با بیان این‌که موضوعات مورد بحث بین ایران و برخی از کشورهای غربی به راحتی با منطق و مذاکره قابل حل و فصل هستند، عنوان کرد: وضعیت حاکم بر جهان امروز، وضعیت زورآزمایی نیست و جمهوری اسلامی ایران خواهان آن است که با منطق و مذاکره با دیگران تعامل کند.

وی ادامه داد: ایران در موضوع هسته‌ای خواهان استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و بهره مندی از حقوق خود در چارچوب مقررات بین‌المللی و معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) است.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن این‌که برای احقاق حقوق خود محکم و پابرجا ایستاده، مایل است به دیگران هم درباره فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای خود اطمینان خاطر بدهد.

رئیس جمهوری با اشاره به این‌که در یکسال و چند ماه گذشته گفتگوهای بسیار خوبی داشته‌ایم و به توافق خیلی نزدیک شده‌ایم، افزود: نیاز به اراده سیاسی در طرف مذاکرات با ایران وجود دارد تا گفتگوها زودتر به نتیجه برسد.

وی با بیان این‌که توافق در موضوع هسته‌ای به نفع دو طرف و ثبات، امنیت و صلح در منطقه و همه جهان خواهد بود، تصریح کرد: این توافق فرصت دو طرف را نیز بیشتر و آزادتر خواهد کرد تا بتوانند به مسائل توسعه‌ای و تحکیم روابط متقابل بپردازند، بخصوص در شرایطی که امروز نه تنها در منطقه ما، بلکه در اروپا و دیگر مناطق جهان نیز بعضا شاهد فعالیتهای خطرناک تروریستی هستیم.

خانم پوسیچ، معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه کرواسی نیز در این دیدار خواهان گسترش همکاریهای تهران – زاگرب شد و گفت: سخنرانی شما در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ را از نزدیک گوش کردم، این سخنان که از طرف ملت ایران بیان کردید، امید فراوانی به ما داد.

وزیر امور خارجه کرواسی ادامه داد: ما از آن سخنرانی شما این نکته را دریافتیم که ایران به دنبال شروع جدیدی است و این نوید شما برای شروع جدید برای افرادی که به دنبال صلح و ثبات بودند، امید فراوانی ایجاد کرد و قطعا این شروع جدید در روابط ایران با جهان تأثیرگذار بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون اول نخست وزیر کرواسی تصریح کرد: با وجود همه مشکلات و سختیها، پیشرفتهای مهمی در مذاکرات هسته‌ای حاصل شده و هرکس که به صلح و ثبات در جهان علاقه مند است به حصول راه حل و توافق در مساله هسته‌ای ایران امیدوار است.

کد خبر 233722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =