زایمان طبیعی بدون درد در بیمارستان نفت تهران

بیمارستان تخصصی صنعت نفت تهران با تلاش کارکنان و پزشکان بخش زنان و زایمان، برای نخستین بار زایمان طبیعی بدون درد را با موفقیت انجام داد.

به گزارش خبرنگار شانا، شبنم محمدی که این زایمان زیر نظر وی انجام شد، اظهار کرد: این زایمان در حقیقت زایمان طبیعی اما بدون درد است و  این به روش به شیوه رژیونال یعنی بی حسی موضعی انجام می شود که درد تا میزان 80 درصد کاهش می یابد.

متخصص زنان و زایمان با اشاره به شرایط عمومی بسیار مناسب این مادر افزود: تنها عارضه ای که این روش برای مادر به همراه دارد در برخی از موارد سردردهای خفیف به مدت یک هفته است که خوشبختانه خانمی که اکنون با این روش زایمان داشت پس از گذشت 24 ساعت کوچکترین شکایتی از سر درد نیز ندارد.

وی با اشاره به فواید انجام این روش برای زایمان گفت: هم اکنون در کشورهای اروپایی 91 درصد و در آمریکا 89 درصد از زایمانها به این روش انجام و در همه کتابهای معتبر پزشکی به عنوان روشی استاندارد معرفی و توصیه می شود.

محمدی ادامه داد: خوشبختانه با حمایتهای روسای بیمارستان و بخش زنان و زایمان برای انجام این زایمان، شرایط و امکانات بسیار مناسبی در بیمارستان نفت تهران آماده شده است که با بهترین مراقبت و امن ترین شرایط حتی در استانداردی بالاتر از بیمارستانهای خصوصی در سطح کشور امکان انجام زایمان طبیعی بدون درد وجود دارد.

وی افزود: متأسفانه در جامعه ما تفکر قالب انتخاب سزارین است که به دلیل انجام جراحی وسیع مانند هر جراحی دیگری عوارض و مشکلات فراوانی را به دنبال خواهد داشت ولی خانمها به دلیل ترس از درد زایمان طبیعی به این روش گرایش دارند، اما در روش بدون درد تمهیداتی برای مادر در نظر گرفته می شود که زایمانی طبیعی و بدون عوارض را با کمترین درد و ناراحتی جسمی انجام شود.

متخصص زنان و زایمان با اشاره به امنیت کامل مادر در این روش گفت: در همه طول فرآیند این زایمان متخصص بیهوشی، مامایی و پزشک زنان حضور دارند و شرایط نوزاد و مادر را به طور کامل کنترل می کنند. تنها مداخله ای که پزشک در فرآیند این زایمان انجام می دهد بی حسی موضعی در کمر است آن هم برای کم و قابل تحمل کردن درد و پس از این اقدام مادر قادر به حرکت، راه رفتن و مشارکت فعال در روند زایمان تا تولد نوزاد است.

شراره وحدت پناه، مامای بیمارستان نفت تهران نیز که در انجام این زایمان حضوری فعال داشته از حال عمومی مناسب مادر و نوزاد خبر داد و گفت: خوشبختانه با وجودی که این خانم دومین زایمان خود را پشت سر گذاشتند شرایط بسیار مناسبی دارند.

وحدت پناه همچنین با اشاره به سلامت کامل نوزاد تصریح کرد: خوشبتانه این نوزاد در بدو تولد دارای شرایط بسیار مناسبی بود و براساس پنج عامل اساسی که در ابتدا سلامت نوزاد با آن سنجیده می شود که شامل ضربان قلب، تنفس، تن عضلانی، حرکات بدن و رنگ است، با نمره 9 در دقیقه نخست و نمره 10 در دقیقه پنجم حائز شرایط بسیار مطلوبی بود و هم اکنون نیز در سلامت کامل به سر می برد.

وی با بیان این مطلب که اتاق زایمان طبیعی بیمارستان نفت تهران بسیار مجهز است، اظهار کرد: با حمایتهای مدیریت بیمارستان توانستیم با تهیه گاز انتونوکس به عنوان فاکتوری مهم در کاهش میزان درد مادران در حین زایمان طبیعی و همچنین استفاده از امکانات تخصصی ویژه شرایطی بسیار امن و مطلوب را برای مادران و نوزادان فراهم کنیم.

مامای بیمارستان نفت با قدردانی از تلاشهای همکاران مامایی در آموزش مادران باردار گفت: ارائه اطلاعات به مادران و خانواده ها می تواند نقش بسیار مهمی در انتخاب روش زایمان طبیعی بدون درد و به تبع آن کم کردن مشکلات پس از زایمان داشته باشد.

انتخاب عمل سزارین به دلیل بی اطلاعاتی

پروین منصف اصفهانی، رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان نفت تهران اظهار داشت: مادران به دلیل این که از درد زایمان طبیعی واهمه دارند، روش سزارین را انتخاب می کنند که به هیچ عنوان روشی بدون خطر و عوارضی برای آنان و نوزادانشان نیست.

وی با اشاره به امکانات فراهم شده در بیمارستان نفت تهران برای انجام زایمان طبیعی بدون درد تصریح کرد: عمل سزارین دارای عوارضی مانند خونریزیهای شدید، آسیب دیدن جفت و سلامت نوزاد را در پی دارد که این موارد در زایمان طبیعی به پایین ترین حد ممکن می رسد و عارضه درد نیز با اقدامات مداخله گرانه پزشکان قابل کنترل است.

منصف با اشاره به اهمیت آموزش در انتخاب این روش توسط مادران گفت: خوشبختانه همکاران ماما در بیمارستان نفت تهران با برنامه ریزی کلاسهای آموزشی با مشارکت پزشکان متخصص زنان آموزشهای لازم در زمینه انواع زایمان و به ویژه زایمان طبیعی بدون درد ارائه می کنند و ما امیدواریم که این روش به زودی به انتخاب اول مادران ما تبدیل شود.

سونا مدیر زارع، مادر 27 ساله این که زایمان بدون درد را برای نخستین بار در بیمارستان نفت تهران تجربه کرده است نیز این روش را به همه مادران توصیه کرد.

وی ادامه داد: نخستین تجربه زایمانم نیز طبیعی همراه با درد زیاد بود، اما در این زایمان با اقدامهایی که از نخستین لحظات مراجعه آغاز شد با دردی بسیار کم و شرایط بسیار مناسب به لطف خدا فرزندم به دنیا آمد و هم اکنون نیز با گذشت یک روز از زایمانم در شرایط طبیعی به سر می برم و قادر به انجام همه امور شخصی خود هستم.

کد خبر 233753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =