۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
  • کد خبر: 233783
دولت ابرها را بارور کرد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این که ۱۲ استان در کشور در برنامه باروری ابرها قرار دارند گفت: تاکنون برای ۶ استان این اقدام انجام شده است.

به گزارش  شانا، رحیم میدانی  امروز (دوشنبه ـ 6 دیماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: برای امسال 10 میلیارد تومان اعتبار برای باروری ابرها درخواست کرده ایم و تاکنون نیز برای 6 استان آذربایجان شرقی، کرمان، یزد، اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری 9 پرواز عملیات باروری ابرها انجام شده است.

وی با اشاره به این که 12 استان در کشور در برنامه باروری ابرها قرار دارند گفت:‌  افزون بر این 6 استان، اکنون استانهای آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، البرز، گیلان و مازندران هم در برنامه باروری ابرها قرار دارند.

میدانی با تاکید بر این که باروری ابرها برای گیلان و مازندران از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود، گفت: اثر باروری ابرها 10 تا 15 درصد است اما بر اساس گزارشی که به دست ما رسیده برای آن 6 استانی که باروری ابر انجام شده، مؤثر بوده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: برای تهران هنوز باروری ابر انجام نشده است زیرا ابرها باید مستعد باروری باشند و حداقل 5 کیلومتر ضخامت داشته باشند پس تا الان به این دلیل که جبهه مستعدی وارد تهران نشده، این کار انجام نشده است.

وی با اشاره به این که در اوایل سال آبی (مهرماه) پیش‌بینی می‌شد سال آبی متفاوتی داشته باشیم، افزود: اما به مرور زمان دیدیم که بارندگی‌ها نسبت به درازمدت 19 درصد کاهش دارد.

میدانی  ادامه داد: حوضه آبی خلیج فارس (از کرمانشاه شروع و تا سیستان و بلوچستان ختم می‌شود) و حوضه عمان 42 درصد میزان بارشها منفی بوده است.

به گفته وی در فلات مرکزی هم 28 درصد بارشها منفی بوده است.

کاهش بارشها

وی با اشاره به این که پوشش برفی امسال از لحاظ وسعت 77 درصد نسبت به پارسال کاهش دارد، گفت: در برخی استانها مثل خوزستان بارشها نسبت به دراز مدت 51 درصد کاهش دارد و در برخی از استانها مثل هرمزگان 68 درصد و کهگیلویه و بویراحمد 42 درصد کاهش نشان می‌دهند.

میدانی با اشاره به ورودی آب سدها در 5 بهمن ماه که  6.6 میلیارد مترمکعب بود، گفت که این نشان می‌دهد ورودی آب سدها 14 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

معاون وزیر نیرو افزود: وضع مناسب بارش در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به پارسال باعث شده که تراز دریاچه ارومیه 3 سانتیمتر مثبت شود و این نشان می‌دهد که بارشها اثر خود را داشته است.

به گفته وی مساحت دریاچه ارومیه 2400 کیلومتر مربع و حجم آب دریاچه 2.5 میلیارد مترمکعب است.

میدانی در باره وضع سدهای استان تهران، گفت:‌ وضع آب پشت سدهای تأمین‌کننده آب استان تهران نسبت به سال گذشته بدتر شده است، به طوری که در حال حاضر ورودی آب به این 5 سد 200 میلیون مترمکعب است که حاکی از 16 درصد کاهش است.

به گفته وی حجم آب کنونی در پشت سدهای تهران 360 میلیون مترمکعب است در حالی که در سال گذشته 410 میلیون متر مکعب بوده است.



کد خبر 233783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =