اختصاص 885 میلیارد تومان اعتبار به طرحهای عام المنفعه

از سال 1382 تاکنون سه هزار و 198 پروژه‌های عام المنفعه در کل مناطق نفتی با اعتباری بالغ بر 885 میلیارد تومان اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، امیرطالبیان، معاون پژوهشی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و مشاور وزیر در امور اجتماعی امروز (دوشنبه، 6 بهمن ماه) در همایش تدوین طرح جامع جزیره سیری با هدف تاسیس منطقه ویژه نفت و گاز، یکی از اهداف اجرای این طرح مطالعاتی را تدوین یک تفکر راهبردی و سیاستگذاری در مناطق نفتی دانست.

مشاور وزیر در امور اجتماعی با اشاره به پروژه‌های عمران مناطق محروم که محل تمرکز پروژه‌های عمرانی نفت است، افزود: در کنار این طرحها، شرکتهای نفتی در مناطق عملیاتی نیز به صورت جداگانه طرحهای عمرانی اجرا می‌کنند، بنابراین نمی توان برآورد مشخصی از میزان کمکهای عمرانی صنعت نفت در مناطق مختلف کشور ارائه کرد.

طالبیان ادامه داد: با این حال براساس آخرین آمار، از سال 1382 تاکنون سه هزار و 198 پروژه در کل مناطق نفتی با اعتباری بالغ بر 885 میلیارد تومان اجرا شده است.

به گفته وی، هم اکنون نیز 392 پروژه با اعتباری بالغ بر دو هزار و 870 میلیارد تومان نیز در دست اقدام است.

وی مطالعات اجتماعی و فرهنگی و ارزیابی مشارکت مناطق غرب کارون، مطالعه جامع پیامدهای فرهنگی اجتماعی استقرار صنعت نفت و گاز در سطح جوامع و اجتماعات منطقه از جمله منطقه ویژه اقتصادی پارس، طرح مطالعه اجتماعی و زیست محیطی منطقه آزاد تجاری جاسک و تدوین طرح جامع جزیره سیری را از جمله پروژه‌های انجام شده و در حال انجام صنعت نفت با مشارکت موسسه مطالعات بین المللی انرژی یاد کرد.

طالبیان با ییان این که تدوین طرح جامع جزیره سیری با کارفرمایی شرکت نفت فلات قاره از 19 ماه پیش آغاز و طبق برنامه زمان بندی شده به پایان رسید افزود: در هر حال با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت باید به این مسئله هم توجه داشته باشیم که حضور این صنعت در هر منطقه، وضع کلی منطقه از جمله معابر، جاده‌ها، صنعت و کشاورزی آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: بنابراین باید از همان ابتدا برنامه توسعه‌ای صنعت نفت را در مناطق مختلف بدانیم تا براساس آن برنامه‌های توسعه‌ای منطقه را اجرا کنیم.

مشاور وزیر در امور اجتماعی یکی از اهداف مطالعات توسعه پایدار و اجتماعی را اشراف بر وضع موجود منطقه و ارزیابی همه جانبه آن دانست و ادامه داد: باید بدانیم پیامدهای مثبت و منفی استقرار تاسیسات نفتی در مناطق مختلف چیست، تا بتوانیم آثار مثبت را مدیریت کرده و آثار منفی را نیز کاهش دهیم.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان این که صنعت نفت مسئول ارتقای شاخصهای توسعه در کشور نیست افزود: با این حال حضور این صنعت در مناطق مختلف کشور منجر به توسعه آن مناطق می‌شود.

کد خبر 233791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =