حدود 83 درصد از صادرات نفتی اربیل به استانهای دیگر عراق تعلق می گیرد

استان های خارج از منطقه اقلیم کردستان عراق در صورت موفقیت و اجرای توافق اربیل-بغداد، 83 درصد از نفت این منطقه را دریافت خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری الحدث، ئاریز عبدالله رئیس کمیسیون نفت و انرژی مجلس عراق، گفت: در صورت توافق نهایی بغداد و اربیل، بیش از 80 درصد از نفت صادراتی اقلیم کردستان نصیب استانهای خارج از این منطقه می شود.

عبدالله در یک بیانیه مطبوعاتی ضمن بیان این مطلب از همه احزاب و گروه های سیاسی خواست تا با پشتیبانی از اجرای این توافق دردستیابی عراق و ملت این کشور به رفاه و پیشرفت یاری کنند.

وی افزود: در زمان توافق نهایی و در چارچوب شرایط طبیعی، روابط برادرانه و قانون اساسی عراق، درصد صادرات نفت خام اقلیم کردستان هر مقدار که باشد حدود 83 درصد آن به استان های خارج از این منطقه تعلق می گیرد.

نماینده مجلس عراق ادامه داد: ما امیدواریم که همه احزاب و جناح های سیاسی در به موفقیت رسیدن این توافق میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان این کشور مشارکت کنند تا به این ترتیب منافع عالی مردم عراق تامین شود.

عبدالله تاکید کرد: این توافق ضمن حمایت از اقتصاد عراق، در جبران کسری بودجه عمومی کشور از طریق واردات نفت اقلیم کردستان نقش به سزایی ایفا می کند.

مجلس عراق در (٢ دسامبر ٢٠١٤ ) توافق نفتی میان دولت فدرال و دولت منطقه ای کردستان عراق را تصویب کرد که بر اساس آن اربیل موظف است روزانه حداقل ٢٥٠ هزار بشکه نفت را به منظور صادرات به بغداد ارائه کند تا در مقابل بغداد نیز ١٧ درصد از هزینه بودجه کشور را به این منطقه اختصاص دهد.

این در حالیست که نمایندگان مجلس عراق سعی در بر هم زدن توافق نفتی اربیل-بغداد دارند تا بتوانند دوباره تمام درآمدهای نفتی عراق را به دولت مرکزی اختصاص دهند.

کد خبر 233803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =