سند راهبردی منطقه سیری تنظیم شد

سند راهبردی جزیره سیری برای تبدیل شدن به منطقه ویژه انرژی و تقدیم به هیئت دولت تنظیم شد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد شیخی از مشاوران مطالعه طرح جامع جزیره سیری، امروز (دوشنبه، 6 بهمن ماه) در همایش مطالعه طرح جامع جزیره سیری با هدف تاسیس منطقه ویژه نفت وگاز که در موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برگزار شده بود، گفت: از همان ابتدای مطالعه، کارکردهای مختلف جزیره سیری در آینده مورد توجه قرار گرفت، به نحوی که هم آزاد بودن منطقه و هم ویژه بودن آن مطالعه و بررسی شد.

شیخی تصریح کرد: در مطالعه صورت گرفته علاوه بر نگرش راهبردی، نگاه بلندمدتی به آینده جزیره سیری داشتیم.

مشاور مطالعه طرح جامع جزیره سیری افزود: در مطالعات خود سعی کردیم از تجربه های داخلی و بین‌المللی در این زمینه بهره ببریم و سرنوشتهایی که برای این جزیره متصور شدیم هم برون مرزی و بین‌المللی و هم درون مرزی و داخلی بود.

شیخی سناریوی برتر در این مطالعه را تبدیل جزیره سیری به یک منطقه ویژه با نگاهی بین المللی وبرون مرزی ذکر و تصریح کرد: هم اکنون سند راهبردی جزیره سیری تنظیم شده است.

وی با بیان این که سند تهیه شده برای تصویب در اختیار منطقه آزاد تجاری و هیئت دولت قرار خواهد گرفت، افزود: در صورت تصویب این سند از سوی نهادهای ذیربط، جزیره سیری به منطقه ویژه انرژی تبدیل می‌شود.

شیخی با اشاره به این‌که در مطالعه طرح جزیره سیری همه جوانب موضوع برای تبدیل شدن این منطقه به یک منطقه ویژه انرژی سنجیده شده است، یادآور شد: برای این که به یک منطقه ویژه انرژی تبدیل شویم نیازمند تدوین ساختار مدیریتی و طرح جامع منطقه هستیم.

وی گفت: برای این منظور یک دیتا بانک جامع تشکیل شده است، به نحوی که هم اکنون مدعی هستیم کامل ترین نقشه جزیره سیری را در اختیار داریم.

طرح جامع جزیره سیری الگویی برای توسعه متوان مناطق عملیاتی

همچنین مسعود امیرسیافی، رئیس اداره طرح و برنامه مدیریت طرحهای اکتشافی شرکت نفت فلات قاره ایران با ابراز خرسندی نسبت به پایان این طرح مطالعاتی با کارفرمایی شرکت نفت فلات قاره در موعد مقرر خود افزود: حداقل هدفی که از اجرای این طرح مطالعاتی به آن دست یافتیم دست یافتن به یک الگو در مناطق عملیاتی برای توسعه متوازن است.

امیرسیافی با بیان این که با اجرای طرحهای این چنینی می‌توانیم الگوی توسعه متوازن مناطق عملیاتی را از پیش تدوین کرد و بدانیم نقشه راهمان در آینده چیست گفت: بر مبنای این طرح مطالعاتی می توانیم روند برنامه‌ها و طرحهای خود را برنامه ریزی کنیم.

فراهم بودن بستر تبدیل جزیره سیری به منطقه ویژه انرژی

در ادامه این همایش، غلامرضا کاظمیان، مجری طرح جامع جزیره سیری به ارائه توضیحهایی درباره مناطق آزاد و ویژه و همچنین تفاوتهای این دو منطقه پرداخت.

وی با بیان این که در مطالعات صورت گرفته در باره طرح جامع جزیره سیری عنوان شد که بهتر است این جزیره یک منطقه ویژه انرژی باشد، افزود: در مناطق آزاد مدیریت واحدی وجود ندارد و همه سازمانهایی که در سرزمین اصلی حضور دارند در این منطقه نیز به مسئولیت خود ادامه می‌دهند، این در حالی است که در منطقه ویژه مدیریت کل منطقه تنها در اختیار یک نهاد است.

مجری طرح جامع جزیره سیری گفت: 6 گروه تخصصی به مطالعه همه جانبه درباره طرح جامع سیری پرداختند که دارای سه ماموریت اصلی تولید اسناد لازم برای تبدیل جزیره سیری به منطقه ویژه انرژی، تهیه طرح جامع کالبدی جزیره و پیگیری اداری و حقوقی لازم بودند.

کاظمیان جزیره‌ای بودن سیری و استقلال قلمروی آن، در اختیار بودن 98 درصد مالکیت جزیره با شرکت نفت فلات قاره و مهیا بودن ظرفیتهای زیرساختی و نهادی در منطقه را از جمله دلایلی یاد کرد که زمینه‌های تبدیل شدن این جزیره به منطقه ویژه انرژی را فراهم می کند.

کد خبر 233804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =