گازی سازی پلاسما، بهترین روش بازیافت و تولید انرژی از زباله ها

با استفاده از فناوری مشعلهای پلاسمایی پژوهشگاه صنعت نفت، از زباله های شهری و خطرناک، انرژی تولید می شود.

به گزارش شانا، حمیدرضا بزرگ زاده، مسئول طرح فناوری پلاسما در پژوهشگاه صنعت نفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روش گازی سازی پلاسما از پیشرفته ترین، جدیدترین، پیچیده ترین، پر هزینه ترین و بهترین روشهای بازیافت و تولید انرژی از زباله در جهان به شمار می رود.

وی توضیح داد: در این روش قابلیت پردازش انواع زباله از قبیل زباله های صنعتی، شهری، بیمارستانی و زباله های خطرناک وجود دارد و یکی از مهمترین و با اهمیت ترین قابلیتهای این سیستم، افزون بر قابلیت پردازش همه زباله ها، نیاز نداشتن به جداسازی زباله برای انجام فرایند است.

مسئول طرح فناوری در پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: این سیستم نه تنها می تواند مواد فلزی و انواع شیشه ها را بازیافت کند و به مواد اولیه بدل کند بلکه می تواند حجم زیادی از انرژی حاصل از شکسته شدن پیوندهای مواد پایه کربن را به سوخت، انرژی حرارتی و یا الکتریسیته بدل کند.

بزرگ زاده، فناوری سبز (دوستدار طبیعت بودن و واکنش و آلودگی محیط زیستی بسیار ناچیز)، بازده بسیار بالای مشعلهای پلاسمایی، بی خطرسازی زباله های خطرناک و عفونی و تولید انرژی پاک و نو از این زباله ها را از مزیتهای فناوری پلاسما عنوان کرد.

وی با اشاره به سابقه طرح امکان سنجی امحای زباله های شهری و خطرناک با استفاده از فناوری پلاسما با قابلیت تولید انرژی افزود: فعالیتهای پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه فناوری پلاسما از سال 1384 با تعریف طرحی با عنوان تبدیل متان به اتیلن با کمک فناوری پلاسما آغاز شد و همزمان با رویکرد دنیا به تولید گاز سنتز در عرصه پلاسما، پژوهشگاه نیز پروژه هایی برای تولید گاز سنتز در فرآیند ریفرمینگ خشک متان با استفاده از فناوری پلاسما انجام داد.

بزرگ زاده در ادامه گفت: این طرح در سال 1391 مطرح و در مدت کوتاهی پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری شرکت رایکا گستر پلاسما که تجربه هایی در ساختن مشعلهای پلاسمایی داشت، توانست با ساختن پایلوت کوچکی با آزمایشهای متفاوت و طراحی و ساخت راکتور مناسب موفق به ساخت این سیستم شود.

مسئول طرح فناوری در پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد: این پژوهشگاه طرحی برای ساخت یک پایلوت یک تن در روز را در سال 1392 ارائه کرده است و امیدواریم بزودی این پایلوت افتتاح شود.

بزرگ زاده با بیان این که پلاسما به طورکلی به گاز یونیزه شده اطلاق می شود و از لحاظ ظاهری شبیه به گاز است ولی به دلیل رفتار خاصی که از خود نشان می دهد از گروه گاز خارج شده و به عنوان حالت چهارم ماده نامگذاری شده است، گفت: پلاسما می تواند دمایی از 25 درجه سلسیوس تا چندین میلیارد درجه سلسیوس را داشته باشد که هیچکدام از حالات دیگر مواد این قابلیت را ندارند.

کد خبر 233810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =