علاقه مجارستان برای مشارکت در طرح جدید ترانزیت گاز روسیه به ترکیه

وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد که کشورش خواهان مذاکره برای مشارکت در طرح جدید ترانزیت گاز روسیه به اروپا از مسیر ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از آنکارا، پیتر سزیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان روز دوشنبه (6 بهمن ماه) اعلام کرد که مجارستان آماده مذاکره برای تحویل گاز روسیه به اروپای مرکزی با استفاده از خط لوله جدید پیشنهاد شده صادرات گاز روسیه به ترکیه است.

وی در یک کنفرانس خبری در شهر آنکارای ترکیه اعلام کرد: با توجه به لغو طرح ساخت خط لوله گازی ساوث استریم، مجارستان به دنبال یافتن گزینه های جدید است.

این مقام ارشد گفت: به محض این که ترکیه به توافقنامه نهایی با روسیه در این باره دست یابد، مجارستان علاقمند به آغاز گفتگوها برای ترانزیت گاز روسیه به اروپا از مسیر ترکیه است.

یکم ماه دسامبر سال 2014 میلادی نیز شرکتهای گازپروم روسیه و بوتاش ترکیه یک یادداشت تفاهم برای ساخت یک خط لوله گازی با ظرفیت صادرات 63 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه از مسیر دریای سیاه امضا کردند.

بنا به گفته آلکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم، به طور کلی 14 میلیارد مترمکعب گاز در سال به ترکیه عرضه می شود و باقیمانده این گاز نیز به هابی در مرز ترکیه-یونان و برای تحویل به مشتریان گازپروم در جنوب اروپا ترانزیت می شود.

در این روز، طرح ساخت خط لوله جدید ترانزیت گاز روسیه به ترکیه تایید شد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه لغو طرح ساخت خط لوله گازی ساوث استریم را اعلام کرد.

شرکت گازپروم روسیه از سال ٢٠١٤ میلادی حدود ٧٠٠ میلیون مترمکعب گاز در مجارستان ذخیره کرده و مجارستان خواهان ذخیره بیشتر گاز در این کشور است.

مجارستان ظرفیت ذخیره سازی حدود ٦ میلیارد مترمکعب گاز را دارد؛ این کشور علاوه بر واردات گاز از روسیه می تواند با یک خط لوله از اتریش گاز وارد کند.

کد خبر 233822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =