سقف درآمدهای نفت و سازوکار تعیین قیمت آن در بودجه سال‌ آینده تعیین شد

کمیسیون تلفیق بودجه 1394 سقف درآمدهای نفتی را برای سال آینده تعیین کرد، هزینه ها در بخش جاریهای خاص 10 درصد کاهش می یابد. قیمت هر بشکه نفت در سال آینده به تناسب وضع بازار تعیین می شود.

اسماعیل جلیلی، در گفتگو با خبرنگار شانا، صبح امروز ( سه شنبه 7 بهمن ماه) در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، درباره تعیین سقف درآمدهای نفتی برای سال آینده در کمیسیون تلفیق بودجه 1394، گفت: این سقف در بودجه سال آینده 53 هزار و 700 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

این عضو کمیسیون تلفیق افزود: بر این اساس، تعیین قیمت هر بشکه نفت در سال آینده، منوط به وضع بازار است، و دولت در این زمینه قیمت تعیین نمی کند، زیرا سهم قیمت متوجه بازار است نه مجلس و دولت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: به تناسب عدد مذکور دولت برای فروش برنامه ریزی می کند اما به آن سبب که کشور برای فروش با محدودیتهایی مواجه است تا حدودی قیمت برآوردی، قابل ارزیابی است. اما واقعیت بر این مبناست که در سال آینده با گشایشهای بیشتر ناشی از مذاکرات، از میزان محدودیتها کاسته می شود، بنابراین، این امر به تناسب بر موضوع درآمدهای نفتی اثرگذار است.

جلیلی در پاسخ به پرسش شانا، مبنی بر این که با تعیین سقف ذکر شده برای درآمدهای نفتی در سال آینده، آیا ساختار بودجه پیشنهادی دولت حفظ می شود یا خیر ؟ گفت: بله، با این وضع تا حدودی ساختار بودجه حفظ شده است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری که آیا تغییرات ایجاد شده به نفع برنامه های پیش بینی شده از سوی دولت است؟ نیز تصریح کرد: به طور کامل به نفع برنامه های دولت است. زیرا به قوه مجریه کمک می کند تا در زمینه بودجه واقعی تر اقدام کند.

عضو کمیسیون تلفیق در این زمینه افزود: برای آن که بودجه به نسبت پیش بینیهای دولت (در بخش عمرانی)  تراز شود، از هزینه های جاری نیز کاسته می شود.

وی با بیان این که تا تعیین سقف درآمدها از محل صادرات نفت، امکان ورود به بخش هزینه ای لایحه بودجه 94 وجود نداشت؛ افزود:  هم اکنون باید در بخش مصارف، با تعیین اولویتها، سقف مذکور را مدیریت کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، درباره کاهش هزینه ها در بخش جاری توضیح داد: این کاهش ناظر بر همه جاریها(عمومی) نیست، بنابراین جاریهای خاص( درآمد هزینه ها)  حدود 10 درصد کاهش می یابد.

جلیلی  در این زمینه تصریح کرد: همه موارد ذکر شده، برای مدیریت هزینه ها، 6 ماهه است، زیرا به دولت اجازه داده شده، چنانچه درآمدهای دولت در نیمه دوم سال افزایش یابد از محل منابع حاصل شده برای پروژه های عمرانی استفاده کند.

گفته می شود: حجم کل بودجه سال 94 کل کشور،  بیش از ۸۳۷ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این رقم، بیش از ۲۶۷ هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان سقف بودجه عمومی دولت ( هزینه های جاری و طرحهای عمرانی) است.

بودجه در مجلس زمانی نهایی می شود که در صحن تصویب شود. 

کد خبر 233830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =