۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
  • کد خبر: 233831

در اولین روز از هفته جاری میلادی نفت نزولی ظاهر و نزدیک به کف 6 ساله خود معامله شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت کارگزاری بهمن، مهم‌ترین عامل افت قیمت نفت، قطعی شدن نتیجه انتخابات یونان است، چراکه با انتخاب حزب چپگرای سیریزا در انتخابات روز یکشنبه این کشور نگرانی‌ها و ابهامات در منطقه حوزه یورو افزایش یافت و همین عامل موجب افت ارزش یورو در برابر دلار به شکل بی‌سابقه‌ای شد که کاهش قیمت نفت را در پی داشت.

روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت نفت حدود نیم دلار افت کرد و نفت خام آمریکا به مرز 45 دلار نزدیک شد هر چند که در ساعات اولیه بازگشایی بازار افت بیشتری را تجربه کرده بود. در عین حال قیمت نفت برنت نیز بیش از 60 سنت کاهش یافت و به 15/48 دلار رسید.
بازار نفت در هفته‌ای که گذشت

طی هفته گذشته نیز بهای نفت خام برنت متاثر از جو منفی حاکم بر بازار نزدیک به کمترین سطح خود از بحران مالی سال 2008 ایستاد و گمانه‌زنی‌ها از اینکه در آینده نزدیک بهبودی در قیمت این کالای استراتژیک حاصل نخواهد شد ادامه یافت.

به‌طور کلی در حالی که از یکسو افزایش نگرانی‌ها از اوضاع اقتصادی چین، رشد تولید نفت عراق، نشست بانک مرکزی اروپا و تصویب اجرای برنامه‌ای حمایتی از سوی نهاد مذکور، گزارش صندوق بین‌المللی پول و افزایش موجودی ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته فشار رو به پایینی بر بهای نفت وارد آورد، اما از سوی دیگر کاهش عملیات اکتشاف نفت در آمریکا و کم شدن سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، سخنان دبیرکل سازمان اوپک و تحلیلگر ارشد انجمن بین‌المللی انرژی و مرگ پادشاه عربستان کاهش بهای نفت را تثبیت کردند.

در هفته‌ای که گذشت آمار و ارقام منتشر شده از وضعیت اقتصادی چین نشان داد بهای مسکن در این کشور برای چهارمین ماه متوالی کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه‌ کرده است.

گزارش‌ها از بخش تولیدی و شاخص تولید ناخالص داخلی چین نیز اگرچه بهتر از سطح مورد انتظار اعلام شد، اما چندان بر امیدواری‌ها از روند بهبود اقتصادی در این کشور نیفزود؛ به‌عنوان مثال GDP چین به‌عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان در سه ماه منتهی به دسامبر سال 2014 حدود 3/7 درصد رشد را به ثبت رسانده، در حالی‌که انتظار می‌رفت نرخ مزبور 2/7 درصد باشد.

به علاوه باوجود آنکه خبرهایی از کم شدن تعداد چاه‌های اکتشاف نفت در آمریکا که در هفته گذشته به کمترین تعداد از اوج خود در نیمه اکتبر سال 2013 رسید تا حدی از بهای نفت خام حمایت کرد، اما رویترز به نقل از ABNهمچنان میزان عرضه نفت از تقاضا را بیشتر خواند و گفت نمی‌توان انتظار داشت در عرض چند هفته تغییر خاصی در شرایط فعلی رخ دهد و اوضاع سامان یابد.

در این بین،در اواسط هفته گذشته بهای نفت با افزایش امیدواری از تاثیر مثبت کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌های فعال در بخش انرژی در کاهش مازاد بازار رشد کرد. البته سخنان دبیرکل سازمان اوپک و تحلیلگر ارشد انجمن بین‌المللی انرژی مبنی بر اینکه انتظار دارند قیمت‌ نفت تا اواخر سال 2015 به ثبات برسد هم تا حدی در مساعد شدن جو روانی بازار ‌تاثیر داشت.

همچنین در عین حال که وزیر نفت عراق اعلام کرد تولید کشورش در ماه دسامبر به 4میلیون بشکه در روز رسیده است، دبیر کل اوپک از تصمیم این سازمان مبنی بر عدم کاهش تولید دفاع کرد و افزود: قیمت نفت بهبود خواهد یافت و به زودی اوضاع به حالت عادی بازخواهد گشت.

بر اساس گزارش موسسه بارکلیز با اینکه بهای نفت از اواسط سال 2014 نزدیک به 60درصد تنزل یافته اما بازار آن هنوز به تعادل نرسیده است و تا اواخر سال 2015 احتمال بهبود، اندک به نظر می‌رسد.

جی‌پی مورگان نیز معتقد است مازاد عرضه فعلی که به دلیل رشد قابل توجه تولید نفت شیل آمریکا به 6/1 میلیون بشکه رسیده است ریسک ریزش قیمت تا 40 دلار را در کوتاه‌مدت تشدید می‌کند. این موسسه پیش‌بینی خود را از قیمت نفت در سال 2015 از 82 به 49 دلار کاهش داد و اعلام کرد امکان دارد قیمت آن در ماه مارس به 38 دلار نیز برسد.

در این میان، وزیر نفت امارات متحده عربی بعید دانست پایین ماندن بهای نفت خام به درازا بکشد، چراکه با وجود توسعه پایدار در بخش نفت امکان ندارد چنین هدفی در قیمت‌های فعلی تحقق یابد. در عین حال صندوق بین‌المللی پول در گزارش مربوط به چشم‌انداز اقتصاد جهانی، پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی در سال جاری با 3/0 واحد درصد کاهش 5/3 درصد و برای سال 2016 معادل 7/3 درصد اعلام کرد.

در هفته گذشته وزیر نفت عراق نیز اظهار کرد قیمت نفت پس از ثبت 60 درصد کاهش از ژوئن سال گذشته تاکنون، افت خیلی بیشتری را تجربه نخواهد کرد و برآورد آنها این است که قیمت به کف خود رسیده و دشوار به نظر می‌رسد باز هم افت کند.

وی بر این باور است که ارزش پایین فعلی نفت، بخشی از تولید آمریکا را که بهای تمام شده بالایی دارد از دور خارج خواهد کرد. این مساله احتمالا به کاهش مازاد عرضه خواهد انجامید و در نهایت به بهبود قیمت نفت کمک خواهد کرد.

البدری، دبیرکل سازمان اوپک نیز در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرد افت بهای نفت تا 25 دلار بعید است و در همین سطح فعلی باقی خواهد ماند و دیگر اینکه ابتدا باید سایر تولیدکنندگان غیر اوپکی تولید خود را کاهش دهند تا مشکل مازاد عرضه حل شود.

به علاوه در شرایطی که ظاهرا آمریکا طی 11 ماه گذشته 2/1 میلیون بشکه بر عرضه نفت در جهان افزوده است، گزارش انجمن نفت آمریکا حاکی از آن بود که موجودی ذخایر این کشور در هفته منتهی به 16 ژانویه 7/5میلیون بشکه افزایش یافته است.

این در حالی است که بنا بر گزارش مرکز اطلاعات انرژی آمریکا موجودی نفت این کشور به بالاترین سطح خود در 80 سال اخیر رسیده و افزایش قابل توجه تولید در آمریکا، این کشور را از بزرگ‌ترین‌ واردکننده به یکی از تولیدکنندگان مطرح جهان با تولید بیش از 9میلیون بشکه در روز تبدیل کرده است.

کد خبر 233831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =