۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
  • کد خبر: 233834

در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
انتظار در بازار سرمایه
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک 9 واحدی (معادل 01/0 درصدی) همراه شد. از طرفی، کاهش قابل توجه قیمت نماد‌های بورسی و همچنین عدم تغییر پیش‌بینی سود برای سال مالی آتی در گزارش‌های 9 ماهه، باعث کاهش نسبت قیمت به درآمد (P/E) متوسط بازار شده است که در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کند.

از سوی دیگر، کاهش قیمت جهانی کالاها در پی کاهش قیمت نفت باعث ایجاد نگرانی‌هایی از پیش‌بینی‌های سود سال آینده صنایع مختلف بورسی شده است که موجب گسترش حالت انتظاری در میان سهامداران شده است.

با این وجود، عوامل محرک می‌تواند بازار را از حالت انتظار خارج کند. در این میان، تصمیمات دولت برای صنایع مختلف بورسی مانند تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای می‌توانند به‌عنوان عوامل محرک بازار سرمایه، این حالت انتظار را از بین ببرند.

بازار ارز
سیگنال افزایش عرضه در بازار ارز
دیروز هر دلار آمریکا با قیمت 3 هزار و 490 تومان معامله شد. به این ترتیب، بعد از چند روز ثبات نسبی، در معاملات روز گذشته، دلار افزایش قیمت 25 تومانی را تجربه کرد.

به نظر می‌رسد که در بازار این تفکر وجود داشت که افزایش قیمت‌های ارز در بازار آزاد ناشی از هیجان در بازار بوده است و در نتیجه با ابلاغیه جدید بانک مرکزی باید از هیجانات کاسته می‌شد و ارز باید مسیر نزولی را در پیش می‌گرفت. با این وجود، عدم کاهش شدید قیمت ارز بعد از اقدام بانک مرکزی باعث شده است قیمت‌های کنونی از سوی فعالان بازار به‌عنوان کف شناسایی شود و در نتیجه با افزایش تقاضا، رشد قیمت را به دنبال داشته است. با این وجود اثرات ناشی از ابلاغیه جدید بانک مرکزی، احتمال افزایش شدید قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

بازار سکه
همگامی سکه با دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت یک میلیون و 44 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، با وجود کاهش قیمت طلای جهانی، افزایش قیمت سکه را همراه با رشد دلار شاهد بودیم. در این شرایط، افزایش قیمت دلار بعد از ثبات چندروزه مشاهده شد؛ اما، اونس طلای جهانی با توجه به افزایش شاخص دلار و همچنین فشار فروش در قیمت‌های بالا از سوی معامله‌گران، افت داشته است.

با این حال، نگرانی‌های موجود از اقتصاد جهانی همچنان می‌تواند عاملی مثبت برای افزایش قیمت طلای جهانی باشد که اثر آن را در معاملات بازار آتی طلای جهانی شاهد هستیم. در این میان اما، واکنش سریع قیمت سکه به دلار مشاهده می‌شود. به این ترتیب، عدم جهش قیمتی در بازار ارز و مقاومت در برابر تغییرات قیمت اونس، نوسانات محدود قیمتی را برای سکه به همراه خواهند داشت.

بازار طلای جهانی
رفت و برگشت در بازار طلاطلای جهانی در حالی معاملات روز گذشته را آغاز کرد که رای آوردن حزب چپگرای سیریتزا در یونان نگرانی‌های معامله‌گران (احتمال خروج این کشور از اتحادیه اروپا) موجب رشد قیمت اونس به بالای 1300 دلار و افت بازارهای سهام اروپا نیز شد؛ اما در ادامه روند تغییر کرد و بازارهای سهام اروپا و ارزش یورو رشد پیدا کردند که کاهش قیمت طلای جهانی را سبب شدند.

با این حال، در بازار آتی طلا قراردادهای بلند (انتظار افزایش قیمت) بیشتر شده است که نشان می‌دهد نگرانی‌ها همچنان درخصوص اوضاع اقتصاد جهانی وجود دارد. در این میان اما، گلدمن ساکس در کوتاه‌مدت وضعیت بازار طلا را قدرتمند ارزیابی کرده است، اما معتقد است قیمت‌ها در بلندمدت کاهش می‌یابند.

در این شرایط، نشست فدرال رزرو (FOMC) یکی از مهم‌ترین وقایع این هفته است که می‌تواند بر بازارهای جهانی اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن
ثبات قیمتی برای «تسه»هادیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) تقریبا بدون تغییر و به قیمت 79 هزار و 893 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور همچنان در محدوده نزدیک به 80 هزار تومان باقی ماندند. در این شرایط، روند کاهشی نرخ تورم همچنان پابرجا است و آخرین آمار نشان از ورود نرخ تورم به کانال 16 درصدی دارد.

با توجه به روند تاریخی، قیمت مسکن در بلندمدت با نرخ رشد تورم افزایش می‌یابد؛ بر این اساس، روند کاهشی نرخ تورم احتمال افزایش قیمت مسکن را نیز کاهش می‌دهد. این موضوع دریافت وام‌هایی با نرخ بالای 20 درصدی را غیرمعقول نشان می‌دهد که عاملی جدی جهت ثبات قیمت‌ها در محدوده 80 هزار تومان محسوب می‌شود. با این حال، میزان معاملات مسکن نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که تقاضای «تسه»ها را نیز در محدوده‌ای نسبتا مناسب حفظ می‌کند.

بازار نفت
عدم عقب‌نشینی تولیدکنندگان نفتدیروز و در لحظه تنظیم این گزارش نفت خام آمریکا به قیمت 45 دلار بر بشکه معامله می‌شد. درگذشت پادشاه عربستان، بزرگ‌ترین‌ صادرکننده نفت دنیا نیز نتوانست روی قیمت نفت تاثیرگذار باشد. به عبارت دقیق تر، پادشاه سلمان، جانشین عبدالله که فردی محافظه‌کار شناخته می‌شود از عدم تغییر سیاست‌های عربستان سخن گفته است؛ ابقای النعیمی به‌عنوان وزیر نفت این کشور اقدامی در این جهت محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، حزب سیریتزا (چپگرا) در انتخابات یونان رای آورد که از دو منظر بر قیمت نفت اثر منفی گذاشت؛ نخست نگرانی که از وضعیت اقتصادی این حوزه به وجود آمده است (تضعیف تقاضا) و دوم رشد ارزش دلار آمریکا که بر قیمت کالاها از جمله نفت فشار وارد می‌کند. همچنین، در بازار آتی نفت میزان قراردادهای کوتاه (انتظار کاهش قیمت) به بیشترین مقدار خود در چهار سال اخیر رسیده است.

کد خبر 233834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =