موقعیت مطلوب قشم برای بدل شدن به منطقه آزاد انرژی در خلیج فارس

جزیره قشم به لحاظ دارا بودن میدانهای هیدروکربوری مختلف و موقعیت راهبردی تنگه هرمز، هم مرز بودن با کشور عمان، وجود زیرساختها و مناظر زیبا، موقعیت تبدیل شدن به یک منطقه آزاد انرژی را در خلیج فارس دارد.

به گزارش شانا، جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس با توجه به دارا بودن میدانهای هیدروکربوری مختلف و موقعیت راهبردی تنگه هرمز، هم مرز بودن با کشور عمان، وجود زیرساختها و مناظر زیبا موقعیت مناسبی را برای تبدیل شدن به یک منطقه آزاد انرژی در خلیج فارس دارد؛ بر همین اساس این منطقه به عنوان ششمین منطقه عملیاتی شرکت نفت فلات قاره انتخاب شده است.

منطقه قشم با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی آن به کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس و تنگه راهبردی هرمز، می‌تواند به عنوان مرکز ذخیره‌سازی و صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی بدل شود.

قرار گرفتن منطقه قشم در کریدور شمال و جنوب و در مسیر خطوط لوله تردد کشتیها در خلیج فارس با عبور سالانه بیش از 15 هزار کشتی، قرار گرفتن در کریدور هوایی شرق به غرب جهان و امکان ایجاد هاب هوایی، اتصال به شبکه سراسری برق، دسترسی به بازارهای داخل و بازارهای کشورهای آسیای میانه و جنوب خلیج فارس، از دیگر مزیتهای نسبی منطقه قشم است که با بهره‌مندی از این مزیتها و سرمایه‌گذاری در منطقه می‌توان از این منابع ملی استفاده بهینه کرد.

حجم ذخایر درجای نفت و گاز در منطقه قشم به ترتیب بیش از چهار میلیارد بشکه نفت و 10 تریلیون فوت مکعب گاز است.

کد خبر 233846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =