اهتمام پالایش و پخش به تکمیل زنجیره ارزش

تکمیل زنجیره ارزش در بخش نفت خام به عنوان یکی از مهمترین اهداف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در برنامه ششم توسعه تعیین شده است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: در ارتباط با این هدف مهم چند برنامه در شرکت باید اجرا شود.

شهاب الدین متاجی افزود: یکی از برنامه ها شامل تولید مواد ارزشمندتر، از باقیمانده های سنگین نفت خام است که منجر به کاهش تولید نفت کوره و وی بی می شود.

وی با بیان این که این اقدام در واقع جلوگیری از خام فروشی به شمار می رود، گفت: همچنین سبب می شود که نفت خام کمتری برای تولید انواع سوختهای مرغوب مصرف شود و توان صادراتی انواع سوختها افزایش یابد.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش اظهار کرد: طبق قانون باید تولید نفت کوره و ته مانده سنگین پالایشگاه ها به کمتر از 10 درصد برسد و این بدان معناست که با مصرف نفت خام و دیگر سرمایه های مادی و معنوی به کار گرفته می شود، در صنعت پالایش به طور بالقوه این امکان تولید ثروت بیشتر وجود دارد.

متاجی با تاکید بر این که این موضوع با انجام طراحی مناسب قابل اجراست، ادامه داد: با انجام سرمایه گذاریهای تازه در پالایشگاه ها، در کنار سودآوری بیشتر، فرصت پرداختن به دیگر تخصصها نیز فراهم می شود.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش به ارتقای کیفیت نفت کوره مصرفی جهان به عنوان یکی دیگر از عوامل کاهش تولید نفت کوره در کشور اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت نفت کوره مصرفی در جهان سبب می شود که قیمت نفت کوره با گوگرد بالاتر از یک درصد کاهش یابد و صادرات آن با مانع روبرو شود؛ بنابراین تصفیه نفت کوره به تنهایی و بدون تبدیل آن به مواد سبک تر، اقتصادی نخواهد بود و به اجبار، اصلاح نفت کوره با کاهش آن همراه خواهد بود.

کد خبر 233847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =