قیمت نفت به 30 دلار کاهش می‌یابد

رئیس بانک گلدمن ساکس روز دوشنبه (ششم بهمن ماه) از احتمال کاهش قیمتهای نفت به 30 دلار در هر بشکه خبر داد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، گری کوهن روز دوشنبه اعلام کرد که افت قیمتهای نفت ادامه می‌یابد و می‌تواند به 30 دلار در هر بشکه نیز برسد.

بهای نفت خام دابلیوتی‌آی آمریکا در معاملات بازار بورس کالای نیویورک برای تحویل در ماه مارس با 44 سنت کاهش به 45 دلار و 15 سنت در هر بشکه رسید که پایین ترین سطح از 11 مارس سال 2009 میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر حفظ سقف تولید و همچنین افزایش رشد تولید آمریکا به بالاترین سطح در سه دهه اخیر سبب کاهش حدود 60 درصدی قیمتهای نفت از ماه ژوئن سال 2014 تاکنون شده است.

با افت قیمتهای نفت و در پی آن غیراقتصادی شدن برداشت از ذخایر شیل اویل، شرکتهای حفاری در آمریکا شمار دکلهای حفاری را کاهش داده‌اند. 

کوهن افزود: دادوستد کالا بسیار بسیار جدی است زیرا موضع مصرف‌کنندگان و کشورهای تولیدکننده نفت با موضع آنها در چند سال گذشته متفاوت است.

بانک گلدمن ساکس پیشتر اعلام کرده بود که قیمت نفت برای مدت بیشتری پایین خواهد ماند تا تولید کاهش یابد و عرضه بیش از حد این محصول به بازار متوقف شود.

تحلیلگران گلدمن ساکس تاکید کردند که افت قیمت نفت در 6 ماه گذشته که قیمت نفت خام برنت دریای شمال را با کاهش حدود 60 درصدی به کمتر از 50 دلار در هر بشکه رسانده است سرانجام سبب برقراری تعادل در بازار خواهد شد.

به گفته این تحلیلگران، قیمت نفت خام در کوتاه مدت باز هم کاهش خواهد یافت و قبل از شروع دوباره سیر صعودی بازار، قیمت نفت حتی به ٣٠ دلار در هر بشکه هم می‌تواند برسد. 

گلدمن ساکس که یکی از موثرترین بانکهای آمریکایی در بازار مبادلات کالاست، در سال 2008 و هنگامی که بهای نفت به حد نصاب 150 دلار در هر بشکه رسیده بود، پیش‌بینی کرد که قیمت نفت می‌تواند به 200 دلار در هر بشکه هم برسد که البته این پیش‌بینی هیچگاه تحقق پیدا نکرد.

کد خبر 233851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =