۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
  • کد خبر: 233885
افزایش صادرات نفت خام سبک آمریکا

منابع تجاری روز سه‌شنبه (هفتم بهمن ماه) از افزایش صادرات نفت خام سبک آمریکا خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع تجاری روز سه‌شنبه اعلام کردند که پس از قرارداد سالانه شرکت خط لوله اینترپرایز پروداکتز پارتنرز با دست‌کم دو شرکت بزرگ تجاری برای فروش نفت خام سبک، صادرات میعانات آمریکا افزایش قابل‌توجهی داشته است.

بنابراین گزارش، تولیدکنندگان نفتی برای لغو ممنوعیت چهل ساله صادرات نفت خام آمریکا فشار آورده‌اند. در همین حال، وزارت بازرگانی آمریکا نیز در ماه دسامبر با شکستن سکوت یک ساله خود با چند درخواست فروش نفت سبک فرآوری‌شده به خارج کشور موافقت کرد.

بر اساس این قرارداد، شرکت اینترپرایز روزانه 40 هزار بشکه نفت سبک صادر می‌کند. این شرکت باید پیش از این که شرکتهای دیگر مجوز صادرات میعانات تولیدشده از ذخایر شیل‌اویل را دریافت کنند، فروش این محصول را آغاز کند.

به گفته منابع تجاری که به دلیل سیاستهای شرکت نخواستند نامشان فاش شود، شرکت اینترپرایز در سال 2015 میلادی ماهانه 1.2 میلیون بشکه میعانات آمریکا را به شرکتهای پترو-دایاموند سنگاپور، بخش تجارت نفت شرکت میتسوبیشی، و شرکت ویتول، معامله‌گر مستقل نفتی، می‌فروشد.

معامله‌گران به امید استفاده از فرصتهای خرید و فروش میان آسیا و اروپا از محموله های جدید بهره برده‌اند.

به گفته یک منبع آگاه، شرکت پترو-دایاموند سنگاپور پس از پایان قرادادش با شرکت اینترپرایز، قرارداد خود را برای سال 2015 میلادی نیز تمدید کرد که براساس آن ماهانه یک محموله 600 هزار بشکه‌ای دریافت می‌کند.

منابع تجاری اعلام کردند که شرکت اینترپرایز امسال هر ماه مناقصه یک محموله را به شرکت ویتول اعطا می‌کند.

ویتول از پایان ماه دسامبر تا ژانویه دو محموله را خریده است که یکی از آنها در فرانسه تخلیه شد و پیش‌بینی می‌شود که محموله دیگر اوایل ماه فوریه به این کشور وارد شود. 

منابع تجاری تصریح کردند که ویتول در ماه فوریه دو محموله را دریافت می‌کند که به دلیل بسته شدن راه فروش به آسیا، ممکن است این محموله به اروپا فرستاده شود.

اینترپرایز هفته گذشته مناقصه سالانه یک محموله 600 هزار بشکه‌ای را به پایان رساند که قرار است این مناقصه از ماه مارس به صورت ماهانه اجرا شود.

در صورت واگذاری این مناقصه، مجموع صادرات شرکت اینترپرایز به 60 هزار بشکه در روز می‌رسد که بیشتر از برنامه هدفگذاری‌شده شرکت پایونیر نچرال ریسورسز برای صادرات روزانه 50 هزار بشکه‌ میعانات است.

رویترز اعلام کرد که شرکتهای اینترپرایز، میتسوبیشی و ویتول حاضر به پاسخگویی در این باره نشدند.

بر اساس این گزارش، با وجود کاهش قوانین ممنوعیت صادرات نفت آمریکا، به دلیل رقابت عرضه نفت این کشور با نفت خاورمیانه که با تخفیف زیادی عرضه می‌شود، فروش محموله‌ها در خارج آمریکا آسان نیست.

این گزارش همچنین می‌افزاید که شرکت انگلیسی-هلندی شل نیز موافقت آمریکا را برای صادرات نفت خام سبک این کشور دریافت کرده است، در حالی که شرکت کونوکوفیلیپس برای کسب مجوز تلاش می‌کند.  

شرکت بی‌اچ‌پی بیلیتون نیز تاکنون دست‌کم دو محموله را فروخته است. 

کد خبر 233885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =