قیمت نفت در 23 ژانویه افزایش یافت

کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی گفت: میانگین هفتگی قیمت نفت در هفته منتهی به 23 ژانویه (جمعه سوم بهمن ماه) برای نخستین بار در یک ماه گذشته افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی یوسفی با بیان این که روند کاهشی قیمت نفت که از ماه ژوئن 2014 آغاز شده است تا ژانویه 2015 ادامه یافت، افزود: اگرچه میانگین هفتگی قیمت نفت در هفته منتهی به 23 ژانویه نسبت به هفته پیش برای نخستین بار افزایش یافت، اما میانگین قیمت نفت برنت موعددار در ژانویه 2015 (میانگین دوم تا 23 ژانویه) با 14 دلار و 41 سنت کاهش به 48 دلار و 9 سنت برای هر بشکه رسید.

وی افزود: در همین دوره زمانی قیمت دبلیو تی آی  با 11 دلارو 67 سنت کاهش به 47 دلار و 83 سنت برای هر بشکه و قیمت سبد نفتی اوپک با 14 دلار و 90 سنت کاهش به 44 دلار و 56 دلار در بشکه رسید.

کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی درباره عوامل تضعیف کننده بازار در ژانویه گفت: افزایش تولید اوپک و غیراوپک در ماه دسامبر، تقویت دلار در مقابل یورو، افزایش تولید عراق در ماه دسامبر و رسیدن به سطح سه میلیون و 655 هزار بشکه در روز، افزایش هفتگی ذخیره سازیهای نفت خام آمریکا‬‬‬‬، افزایش صادرات نفت خام از منطقه کرکوک عراق، افزایش تولید نفت خام آمریکا و رسیدن به 9 میلیون و 192هزار بشکه در روز در هفته منتهی به 9 ژانویه 2015، افزایش نگرانی نسبت به خروج یونان از اتحادیه اروپا برخی از عوامل تضعیف کننده بازار در ژانویه بوده است.

یوسفی همچنین درباره عوامل تقویت کننده بازار نفت هم گفت: مرگ پادشاه عربستان و به قدرت رسیدن ملک سلمان، اگرچه او وزیر نفت را در سمت خود ابقا کرد و اعلام کرد همه سیاستهای‌ دولت پیشین را پیگیری می کند، اما این که آیا این مسئله تغییری در سیاست نفتی عربستان ایجاد خواهد کرد یا نه؟ هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، کاهش دکلهای حفاری فعال در بخش نفت آمریکا، انتشار اخباری مبنی بر کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری شرکتهای‌ بزرگ نفتی و اخراج کارکنان آنها  و همی نطور کاهش قیمت سهام آنها، تعطیلی سه پایانه صادراتی نفت در مکزیک به دلیل بدی آب و هوا، توقف صادرات نفت کردستان عراق به ترکیه به دلیل نقص فنی، حمله به یک نفتکش یونانی توسط مخالفان دولت لیبی در پایانه درنه در لیبی برخی از عوامل تقویت کننده بازار هستند.

 

کد خبر 233899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =