ترکیه و روسیه توافقنامه گازی امضا می کنند

روسیه قصد دارد در سه ماهه دوم سال 2015 میلادی یک توافقنامه میاندولتی با ترکیه برای ساخت خط لوله جدید گازی میان دو کشور امضا کند.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از مسکو، شرکت روسی گازپروم روز سه شنبه (7 بهمن ماه) در بیانیه ای اعلام کرد: روسیه قصد دارد در سه ماهه دوم سال 2015 میلادی یک توافقنامه میاندولتی با ترکیه درباره ساخت خط لوله جدید ترانزیت گاز به این کشور امضا کند که نخستین محموله تحویل گاز با این خط لوله برای ماه دسامبر سال 2016 خواهد بود.

شرکت گازپروم اعلام کرد که ما توافق کرده ایم که کارها را طوری تنظیم کنیم که یک توافقنامه میاندولتی در سه ماهه دوم امسال میان دو کشور امضا شود و نخستین تحویل گاز به ترکیه در ماه دسامبر سال 2016 باشد.

بنا به گزارش شرکت گازپروم، نخستین انشعاب این خط لوله 15.75 میلیارد مترمکعب گاز را منحصرا به بازار ترکیه ترانزیت می کند.

یکم ماه دسامبر سال 2014 میلادی نیز شرکتهای گازپروم روسیه و بوتاش ترکیه یک یادداشت تفاهم برای ساخت یک خط لوله گازی با ظرفیت صادرات 63 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه از مسیر دریای سیاه امضا کردند.

بنا به گفته آلکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم، به طور کلی 14 میلیارد مترمکعب گاز در سال به ترکیه عرضه می شود و باقیمانده این گاز نیز به هابی در مرز ترکیه-یونان و برای تحویل به مشتریان گازپروم در جنوب اروپا ترانزیت می شود.

در این روز، طرح ساخت خط لوله جدید ترانزیت گاز روسیه به ترکیه تایید شد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه لغو طرح ساخت خط لوله گازی ساوث استریم را اعلام کرد.

کد خبر 233902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =