افت قیمت نفت رشد تقاضا را تا سال 2030 به تأخیر می‌اندازد

بانک مریل لینچ آمریکا پیش‌بینی کرد که به دلیل کاهش قیمتهای نفت، آغاز افزایش رشد تقاضای نفت در بازارهای جهانی تا سال 2030 به تعویق می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک مریل لینچ آمریکا اعلام کرد که کاهش اخیر قیمتهای نفت می‌تواند آغاز افزایش تقاضای نفتی را در جهان  از حدود پنج سال تا پس از سال 2030 میلادی به تأخیر بیندازد.

این بانک پیشتر پیش‌بینی کرده بود که تداوم افزایش قیمتهای نفت به بالای 100 دلار در هر بشکه از سال 2011 تاکنون می‌تواند سبب افزایش تقاضای نفتی تا سال 2025 میلادی شود زیرا مصرف‌کنندگان به سمت خودروهای کوچکتر و کم‌مصرفتر روی آورده‌اند.

بانک آمریکا روز جمعه (سوم بهمن ماه) گفت: سرانجام افزایش قیمتهای نفت سبب می‌شود که فرآورده‌های دیگر جایگزین نفت شود. حال این محصول جایگزین می‌تواند سوختهای فسیلی ارزانقیمت‌تر مانند گاز طبیعی باشد یا از سوختهای فسیلی به انرژی غیرفسیلی و تجدیدپذیر تغییر یابد.

این بانک هم‌اکنون پیش‌بینی می‌کند که چنانچه قیمتهای نفت در پنج سال آینده در سطح 50 تا 70 دلار در هر بشکه بماند، افزایش تقاضا پس از سال 2030 میلادی روی می‌دهد.

به دلیل عرضه بیش از حد و روبه‌رشد نفت، قیمتهای نفت خام از ماه ژوئن تاکنون با بیش از 50 درصد کاهش به زیر 50 دلار در هر بشکه رسیده است.

به گفته بانک آمریکا، تأثیر دائمی کاهش قیمتها بر مصرف‌کنندگان نفت در بلندمدت می‌تواند عمیق باشد. روند بلندمدت تقاضا در تصمیم اوپک در ماه نوامبر مبنی بر حفظ سقف تولید نقش داشته است. 

بر اساس این گزارش، بانک مریل لینچ آمریکا هم‌اکنون پیش‌بینی می‌کند که با افت قیمتهای نفت، شاهد افزایش اساسی در فروش وسایل‌نقلیه گازوئیل و بنزین سوز در بازارهای نوظهور و شتاب منفی در نرخ رشد نزولی تقاضا در بازارهای توسعه‌یافته به دلیل تمایل مصرف‌کنندگان به خودروهای بزرگتر خواهیم بود.

کد خبر 233903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =