قرارداد صادرات گاز ایران به عراق اجرایی می شود

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: با توجه به اجرایی شدن قرارداد صادرات گاز به عراق در سال آینده، تراز صادرات و واردات ایران به طور محسوسی مثبت می شود.

به گزارش شانا، علیرضا کاملی تراز صادرات و واردات گاز امسال کشور را متعادل و اندکی مثبت ارزیابی کرد و گفت: بدون شک سال آینده با توجه به اجرایی شدن قرارداد صادرات گاز به عراق، این تراز به طور محسوسی مثبت می شود.

وی با اشاره به واردات گاز از ترکمنستان و درباره این که آیا تصمیمی مبنی بر قطع واردات گاز از این کشور وجود دارد، گفت: حتی با تولید مازاد گاز در کشور، تصمیمی برای قطع واردات نداریم، زیرا سیاست ایران قطع تعامل گازی با کشورهای همسایه نیست، ضمن این که این نوع همکاری یک تنوع بخشی به تجارت گاز ایران به شمار می رود.

بنابر گزارش شرکت ملی نفت ایران، کاملی با بیان این که هم اکنون روزانه یک میلیون متر مکعب گاز به صورت سوآپ وارد و با کسر سهم سوآپ به نخجوان تحویل داده می شود، افزود: ایران همچنین با ارمنستان تهاتر گازی دارد که به ازای تحویل گاز به آن کشور برق دریافت می کند.

به گزارش شانا، قرارداد معاوضه یا "سوآپ" گاز طبیعی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در سال ٢٠٠۴ میلادی میان مسئولان انرژی تهران و باکو برای مدت 25 سال امضا شد.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در باره افزایش ظرفیت سوآپ گاز گفت: با توجه به ظرفیت بالقوه تولید گاز در ترکمنستان، این امکان وجود دارد که بتوانیم از شرکتهایی که در آنجا سهمیه تولید گاز دارند، گاز دریافت و از طریق ترکیه و عراق و حتی جنوب کشور صادر کنیم که هم اکنون در این زمینه در حال انجام مذاکره هستیم.

وی تصریح کرد: در مجموع با این که حجم تعاملات گازی ایران زیاد نیست، ایران از معدود کشورهایی است که واردات، صادرات، سوآپ و تهاتر را با هم دارد.

 

کد خبر 233934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =