صنعت نفت از کمبود منابع مالی رنج می برد

معاون وزیر نفت در امور مهندسی گفت: مطالعات متناقض و موازی در صنعت نفت از جمله در مطالعات MDP مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد که نمونه آن را در باره مطالعات میدان یادآوران و پیش بینی میزان نفت درجای آن به خوبی دیدیم.

به گزارش خبرنگار شانا، سید عماد حسینی، امروز (چهارشنبه هشتم بهمن ماه) در نخستین همایش ملی توسعه میدانهای نفت و گاز با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، به تبیین اهداف راهبردی و فرایند توسعه میدانهای نفت و گاز پرداخت.

وی با اشاره به چند قانون قابل قبول در حوزه بالادستی ادامه داد: به عبارتی نقشه راه ما با توجه به برنامه پنج ساله توسعه اختیارات و امتیازات صنعت نفت، قانون نفت و نیز سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در باره اقتصاد مقاومتی مشخص شده است.

عمادی با تاکید بر این که در سالهای اخیر پیگیری فراوانی برای تولید صیانتی انجام شده است، اما هنوز جای کار زیادی دارد، افزود: هم اکنون 650 میلیارد بشکه نفت درجا در کشور وجود دارد که 156 میلیارد بشکه آن قابل برداشت و 494 میلیارد بشکه آن غیرقابل برداشت است و باید با فناوریهای نوین نسبت به تغییر این نسبتها اقدام کنیم.

معاون وزیر در امور مهندسی یادآور شد: با شرایط کنونی برداشت از مخازن، عمر مخازن که به طور عمده به پیری رسیده‌اند و تا سال 2025 تولید نفت کشور به پایین تر از روزانه یک میلیون بشکه می رسد. 

وی تاکید کرد: مسئله کنونی کاهش تولید تنها به دلیل تحریم نیست بلکه به این دلیل است که در سالهای گذشته به برداشت صیانتی و توسعه میدانها توجه نشده است و به طور عمده مخازن ما با افت فشار روبرو بوده‌اند و تولید بسیاری از چاه ها از رقم روزانه 400 هزار بشکه به 60 هزار بشکه در روز رسیده‌ است و  این مقدار تا چندسال دیگر به صفر می‌رسد.

حسینی تصریح کرد: میزان ضریب بازیافت در ایران حدود 25 درصد است، در حالی که این رقم در کشورهای دیگر و شرکتهای بزرگ بین‌المللی بسیار بیشتر است.

وی با اشاره به هزینه ناچیز تحقیق و توسعه برای صنعت نفت و گاز کشور گفت: این هزینه در شرکتهای بزرگ و کشورهای پیشرو صنعت نفت نظیر پتروچاینا 31 درصد و بیشتر است، اما در ایران این رقم به کمتر از یک درصد می رسد که باید سهم این هزینه‌ها را در صنعت نفت بهبود ببخشیم.

حسینی در ادامه به مسئله تناقضها در مطالعات مختلف از جمله مطالعه  ام دی پی (MDP) اشاره کرد و گفت: این مطالعات به طور معمول تناقضهای زیادی دارند و نمونه این تناقضها را می‌توان در مطالعات میدان یادآوران و در باره مقدار نفت درجای آن به خوبی دید که همین مسئله چالشهای بسیار زیادی را به وجود آورد. ضمن این که معتقدم اگر هیئت نظارت بر صیانت میدانها به وظایف خود به خوبی عمل می‌کرد مشکلات میدانها بسیار کمتر بود. 

معاون وزیر در امور مهندسی سه چالش کمبود منابع مالی، انسانی و استفاده از فناوریهای نوین را جز مواردی برشمرد که صنعت نفت هم اکنون از آنها رنج می برد. 

حسینی تصریح کرد: بسیاری از نخبگان ما به دلیل نبود شرایط مناسب از کشور خارج شده اند و جذب شرکتهای بزرگ بین المللی می شوند و باید با تدابیری مناسب جلو این انتقال و خروج سرمایه انسانی را گرفت.

وی با اشاره به اقدام وزارت نفت برای بازنگری در شیوه قراردادهای نفتی و اتفاق بزر گی که قرار است برای رونمایی از پروژه‌های تازه در لندن رخ دهد، گفت: با این اتفاقها شرایط  تازه ای برای صنعت نفت رخ می دهد و معتقدم با این شرایط  تازه بسیاری از مشکلها برطرف می شود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی در ادامه استانداردسازی و بومی کردن استانداردهای بین المللی، تعیین ضوابط فنی و مهندسی، یکپارچه سازی و ارزیابی شرایط پیمانکاران، سازندگان و مشاوران، حمایت و پشتیبانی از سازندگان داخلی و یکپارچه سازی سیستم نرم افزاری زنجیره تامین کالا را از جمله اقدامهای مهندسی وزارت نفت برشمرد که اجرای آنها می‌تواند در توسعه میدانهای نفت وگاز بسیار موثر باشد.
کد خبر 233947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =