کاهش رشد اقتصادی صادرکنندگان نفت را تهدید می کند

کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی گفت: با کاهش قیمت نفت به پایین تر از 40 دلار برای هر بشکه رشد اقتصادی کشورهای صادر کننده نفت کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، بهناز جلالی فر با اشاره به کاهش قیمت نفت که از ماه ژوئن 2014 آغاز شده است و کماکان ادامه دارد، افزود: بر مبنای مطالعه‌ای که در دانشگاه آکسفورد انجام گرفته است چنانچه قیمت نفت به 40 دلار در هر بشکه برسد، روی نرخ رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده عمده نفت اثر منفی دارد و سبب کاهش رشد اقتصادی آنها می‌شود.

وی با بیان این که کاهش قیمت نفت با وجود تاثیر منفی بر صادرکنندگان نفت برای بسیاری از کشورها مثبت بوده است، افزود: کاهش قیمت نفت سبب افزایش رشد اقتصادی بسیاری از کشورها شده است.

جلالی فر افزود: کاهش قیمت نفت برای کشورهای در حال توسعه ‌ای مانند فیلیپین، اسلواکی، آفریقای جنوبی، تایلند و هنگ کنگ تاثیر مثبت و برای و بیشترین تأثیر منفی برای عربستان سعودی و روسیه بیشترین تاثیر منفی را داشته است.

کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی با بیان این که طبق پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی کل دنیا در سال 2015 بهتر از سال 2014 خواهد بود، تصریح کرد: رشد اقتصادی دنیا در سال 2014 از سوی صندوق بین المللی پول (IMF) معادل 3.3 درصد گزارش شده است.

وی افزود: در گزارش ماه اکتبر چشم انداز اقتصاد جهان صندوق بین المللی پول، رشد اقتصاد دنیا در سال 2015 معادل 3.8 درصد پیش‌بینی شده است اما در نسخه تازه گزارش که ژانویه 2015 منتشر شد این مقدار به 3.5  درصد کاهش یافت که  از نرخ رشد اقتصاد جهان در سال 2014 است.

کد خبر 233969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =