۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
  • کد خبر: 233985
تولید برق و حرارت از تجدیدپذیرها در آمریکا

اداره‌ اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) پیش بینی می کند که کل تجدیدپذیرهای مورد استفاده برای تولید برق و حرارت امسال (2015) 3.3 درصد رشد می کند.

تولید «برقابی» متداول نیز در همین سال حدود 2.1 درصد رشد نشان می‌دهد. در حالی که تولید برق «غیر برقابی» تا 3.9 درصد رشد می کند. مصرف کل تجدیدپذیرها برای تولید برق و حرارت نیز به مرز پنج درصد رشد می رسد.

در سال 2013، سهم مصرف برق، از تجدیدپذیرهای برقابی و غیربرقابی  هر کدام  حدود بالای 6 درصد رشد نشان می‌دهد. این رقم در سال 2014 به ترتیب  6.4 درصد برق تولیدی از برقابی و همچنین 6.7 درصد از تجدیدپذیرهای غیر برقابی بوده است.

انتظار می رود این سهم با تداوم رشد افزایشی به مرز حدود 8 درصد در سال آینده برسد.

بزرگترین منبع تولید برق تجدیدپذیر غیربرقابی بوده است و پیش بینی می شود که در سال 2016، سهم 5.3 درصد ازکل تولید برق را به خود اختصاص دهد.

در عین حال EIA  انتظار دارد در تولید برق خورشیدی در مقیاس صنعتی، رشد پیوسته ای وجود داشته باشد که حدود 80 گیگاوات ساعت به طور میانگین در روز برای سال آینده پیش بینی می شود. باوجود این رشد، سهم برق خورشیدی از کل تولید برق نیروگاهی، حدود هفت درصد باقی می ماند.  EIA انتظار دارد که ظرفیت برق خورشیدی نیروگاهی از پایان سال 2014 تا پایان سال 2016، رشد اعجاب‌انگیز 60 درصد را داشته باشد که نیمی از این ظرفیت جدید در کالیفرنیا احداث می شود.

پیش بینی می شود ظرفیت انرژی باد که طی سالهای 2012 تا 2014 در حدود 10 درصد رشد داشته، طی سالهای 2014 تا 2016 در حدود 23 درصد رشد را تجربه کند.

میزان افزایش مطلق و واقعی در ظرفیت  آن نیز، بیش از 2 برابر خورشید است. یعنی 15 گیگاوات ساعت در مقابل 6 گیگاوات ساعت برق خورشیدی در مقیاس – صنعتی.

تولید برق و حرارت از تجدیدپذیرها در آمریکا-1  

شایان ذکر است که ایالات متحده آمریکا ،ضمن تمرکز بر توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در حوزه های باد و خورشید، استفاده از منابع بیوماس (زیست توده) خود را با هدف کاهش وابستگی به منابع نفت خارجی و همچنین ارتقای امنیت آن کشور، دنبال می‌کند. این برنامه‌ها تحت عنوان «برنامه‌ی ملی بیوماس» و با تمرکز بر توسعه‌ فناوریهای این حوزه، به شدت مورد توجه دولت قرار دارد.

این برنامه با همکاری تنگاتنگ با صنایع، دانشگاهها و آکادمیهای تحقیقاتی، لابراتوارهای آزمایشگاهی و دیگر مراکز مرتبط بوده است و عمده ترین اهداف وزارت انرژی آمریکا در اجرای این برنامه ملی، همانا برنامه ریزی و تحقیقات برای توسعه فناوریهای تبدیل بیوانرژی، پیشرفت در باره تولید بیوفیولهای سلولزی و پیشرفته و همچنین احداث بیوپالایشگاههای تولیدکننده سوخت، برق، حرارت است. هم اکنون احداث 25 بیوپالایشگاه جدید در قالب اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دست برنامه ریزی است. در راستای این اهداف و در زمینه توسعه تولید بیوفیولها نیز، دو کنسرسیوم  مهم برا ی این منظور تشکیل شده است.

- کنسرسیوم تحقیقات بیوفیولهای پیشرفته آمریکا برای توسعه فناوریهای تولید بیوفیولها

- کنسرسیوم تحقیقات بیوفیولهای جلبکی

تولید برق و حرارت از تجدیدپذیرها در آمریکا-2  

اولویت موضوعها و اهداف برنامه ملی بیوماس آمریکا (مصوب 2009)

مطابق سیاستهای موجود، ترتیب اولویتها در چهار  قالب «علوم و اکتشافها»، «توسعه‌ انرژی پاک و ایمن» و «شکوفایی اقتصادی» و «تغییرات آب و هوا» تعریف شده است که هرکدام به نوبه‌ خود شکل دهنده «زیر بخش‌هایی» هستند.

در حوزه علم و اکتشاف
• اتصال بین علوم پایه و کاربردی
• هدایت  برنامه از طریق R&D ها:
• پیشرفت در کاتالیستها و آنزیمها
• مهندسی میکروارگانیسمهای جدید
• شاخصهای نو پایداری

توسعه انرژی پاک، ایمن

• توسعه و نمایش بیوفیولهای سلولزی پیشرفته در پرداختن به استاندارد سوختهای تجدیدپذیر RFS

در حوزه شکوفایی اقتصادی
• ایجاد 50 تا 75 شغل در هر بیوپالایشگاه جدید
• ایچاد بازاری برای محصولات انرژی زای جدید
• بخشیدن نیروی تازه به اقتصاد روستایی

در حوزه تغییرات آب و هوایی

• کاهش انتشارت گازهای گلخانه ای تا 90% با بیوفیولهای پیشرفته (در ارتباط با سوخت بنزین)

 

نیره میرنبوی
سازمان انرژی‌های نو ایران
وزارت نیرو

کد خبر 233985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =