تهدید جهانی نفت فرصتی برای نشان دادن توانمندی دانشگاههاست

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: دانشگاه ها می توانند با توانمندی نیروهای جوان و ارزشمند خود تهدیدهای ناشی از افت شدید قیمت نفت و تدوام حضور نفت شیل در بازار را تبدیل به فرصت کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد علی عمادی، امروز چهارشنبه (هشتم بهمن) در نخستین همایش ملی توسعه میدانهای نفت و گاز و در نشست تخصصی تبیین موافقت نامه پژوهشی و فناوری مخازن میان دانشگاه ها و شرکت ملی نفت ایران، اظهار کرد: وزارت نفت در دوره جدید خود به دانشگاه ها اعتمادی قابل توجه دارد، از این رو مطالعات ازدیاد برداشت و توسعه  20 میدان شامل 42 مخزن بزرگ و مهم کشور را به 9 دانشگاه و پژوهشگاه سپرده است.

وی با اشاره به تفاوت دانشگاهها و مراکز پژوهشی مختلف از نظر سطح امکانات و تجربه ها در صنعت نفت، گفت: در سپردن میدانها به دانشگاهها این توانمندیها در نظر گرفته شده است، اما به هر روی این امکان برای دانشگاهها فراهم است که در مدت 10 سال انحصار مطالعات و مشاوره، فناوری و پژوهش در باره این میدانها در اختیار این دانشگاهها قرار داشته باشد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این که قرارداد صنعت نفت با دانشگاه ها برای این میدانها برد - برد است، گفت: همه می دانیم که نه تنها دانشگاه های ما بلکه بسیاری از پیمانکاران صنعت نفت توان مدیریت فناوری و مدیریت مگاپروژه ها را ندارند اما وزارت نفت در این مورد اصل را بر اعتماد بر این توانمندی گذاشته است.

عمادی با بیان این که بیش از یک و نیم سال برای اجرای این موافقت نامه و قرارداد بررسی و پیگیری صورت گرفته است، افزود: واقعیت این است که صنعت در سالهای گذشته اجازه رشد به بخش دانشگاهی را نداده و هر بار که در بخشی پیش رفته، صنعت دانشگاه را عقب انداخته است و به همین دلیل دانشگاه ها همواره از ورود به بخش بالادستی و اصلی صنعت نفت عقب رانده شده اند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: این مهلت 10 ساله صنعت نفت به دانشگاهها اعتمادی است که برای شکستن این روند اتفاق افتاده و وزارت نفت با این اقدام ریسک بزرگی را انجام داده است. واقعیت این است که حداقل تا چهار سال نخست این 10 سال امیدی به نتیجه نداریم اما برای این که صنعت و دانشگاه در کنار هم قرار گیرند با این چالشها روبرو شدیم.

عمادی با بیان این که کمیته های راهبردی، فنی و نظارت برای اقدامهای مختلف و مراحل آن پیش بینی شده که هر 6 ماه یکبار این کمیته ها عملکرد همه دانشگاهها و میدانها را بررسی می کنند، گفت: به یاد ندارم که وزارت نفت در سالهای گذشته در باره پروژه این میزان جزئی وارد موضوع شود و با حساسیت پیش رود.

وی گفت: برای هر کدام از میدانها و پروژه ها اولویت بندی صورت گرفته است و شناسنامه پژوهشی آنها نیز تهیه می شود.

عمادی با بیان اینکه تغییر فرهنگ سخت تر از تغییر لهجه است، گفت: در باره موفقیت در این پروژه ها بسیار خوشبین هستیم و باید بدانیم که با همدلی این پروژه به موفقیت می رسد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: ما بزرگترین ثروتهای دنیا را در اختیار داریم اما سهم مان در صنعت نفت دنیا بسیار کم است، در عین حال با افت شدید قیمت نفت و ادامه حضور نفت شیل در بازار تهدیدهای زیادی برای ما وجود دارد اما دانشگاه ها و مراکز علمی می توانند با نشان دادن توانمندی خود این تهدیدها را تبدیل به فرصت کند و نیروهای جوان و ارزشمند خود را در این راه به کار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در این مسیر قالی قرمز پهن نشده است، گفت: همه ما، از وزیر گرفته تا نمایندگان مجلس و شما دانشگاهیان در اتفاقهایی که برای مخازن می افتد، دخیل هستیم و به همین دلیل باید همه تلاشمان را برای بهمترین عملکردها داشته باشیم.

عمادی افزود: حالا که شرایط مساعدی برای این همکاری فراهم شده است اگر خطایی صورت گیرد، دانشگاه ها بیشترین ضرر را دارند و صنعت نفت به این باور می رسد که دیگر نمی شود به دانشگاه اعتماد کرد و همان بهتر که به سمت شرکتهای خارجی بروند.

کد خبر 233986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =