کردستان عراق فراتر از حجم توافق شده نفت صادر نمی کند

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که با وجود توانایی صادرات نفت بیشتر، به توافقش با دولت مرکزی پایبند است.

به گزارش پایگاه اینترنتی روداوو، نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، روز چهارشنبه (هشتم بهمن ماه) اظهار کرد که اربیل سطح صادرات نفت خود را در حد چهارچوب توافق شده با بغداد حفظ می کند.

وی در دیدار با اعضای کابینه خود، گفت: ما با دولت مرکزی توافق کرده ایم، اما آنها بر این باورند که صادرات نفت ما بیش از آن چیزی که اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: ما به آنها اعلام کرده ایم که اگرچه قادر به صادرات مقدار نفت بیشتری هستیم، اما دست به این کار نمی زنیم، زیرا متعهد به اجرای توافقنامه هستیم، از نظر فنی نیز زیرساختهای برای صادرات نفت فراتر از مقدار توافق شده، مناسب نیست.

صادرکنندگان نفت جهان به شدت از سقوط قیمتهای نفت در ماههای گذشته صدمه دیده اند؛ این ترس وجود دارد که این تولیدکنندگان برای جبران درآمدهای از دست رفته در ماههای گذشته تولید نفت خود را به شکل ناگهانی بالا ببرند.

دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق در آذرماه 93 به مناقشه نفتی بلند مدت خود خاتمه دادند و با توافقی تاریخی، موضوع صادرات نفت شمال عراق را حل نمودند.

بر اساس توافقنامه تازه اربیل و بغداد، دولت اقلیم کردستان روزانه ٢٥٠ هزار بشکه نفت به بغداد ارسال می کند و نیز از سازمان دولتی بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) برای فروش نفت خود بهره می گیرد. در همین حال، هر دو دولت امکان صادرات نفت از میدانهای واقع در منطقه بحران زده کرکوک را فراهم می آورند.

 

کد خبر 234009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =