۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
  • کد خبر: 234058
صنعت نفت ایران از پیروزی 22 بهمن 57 تا سازندگی 93

فردا دوازدهم بهمن ماه، سالروز بازگشت پرشکوه و پیروزمند رهبر فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(س) به وطن است؛آغاز دهه فجر و سی‌وششمین حیات طیّبه انقلاب اسلامی.

این روزها برای همه ایرانیانی که در جهت پیروزی انقلاب و طرد استبداد سلطنتی و استیلای خارجی تلاش کردند، خاطره‌انگیز است، اما برای خانواده بزرگ صنعت نفت ایران، به طور ویژه و خاص شادی‌آفرین است.

زیرا پیروزی انقلاب اسلامی نسبت مستقیم با اعتصاب تلاشگران مقاوم نفت در نیمه دوم سال 57 داشت.

پس از کشتار مردم در شهریورماه 1357 توسط نیروهای نظامی شاه و تشکیل دولت نظامی ازهاری و اوج‌گیری روند نهضت، کارکنان و کارگران صنعت نفت مصمم به اعتصاب شدند تا با محروم کردن رژیم استبدادی از درآمدهای نفتی، راه را برای پیروزی جنبش هموار کنند.

حامیان استبداد تلاش بسیار کردند تا اعتصاب نفتیها شکسته شود، اما غیورمردان نفتی مقاومت کردند. با قطع کامل صادرات نفت و تولید به میزان نیاز مردم، آن هم به دور از مداخله حکومت و نظامیان و زیرنظر هیئت منصوب امام و با مدیریت مهندس بازرگان، ساختار رژیم سلطنت دچار فروپاشی شد و زمینه برای پیروزی فراهم آمد.

به همین جهت است که رهبر فقید انقلاب در سخنرانی معروفشان پس از پیروزی 22 بهمن ماه 57 خطاب به کارکنان نفت فرمودند: «نهضت ما اگر چه مرهون همه اقشار ملت است... چه بانوان تمام ایران و چه مردان برومند. لکن بعضی اقشار یک ویژگی‌ خاص داشتند و از آن جمله کارکنان و کارمندان صنعت نفت....».

پیروزی فجر انقلاب، ارتباطی مستقیم با صنعت نفت دارد و از این زاویه، افتخار حضور در عظیم‌ترین نهضت مردمی تاریخ ایران، برای نفتیها برای همیشه محفوظ است.

در طول سی‌وشش سال حیات پرافتخار جمهوری اسلامی ایران، خانواده بزرگ صنعت نفت برای سازندگی و شکوفایی اقتصادی ایران تلاش بسیار کرد.

در طول هشت سال دفاع مقدس، مقاومت و پایداری نفتیها زیر بمبارانهای شدید دشمن بعثی و حامیان جهانی و منطقه‌ای ارتش، در اوج ادامه داشت و حتی یک روز و یک ساعت این صنعت عظیم دچار رکود و وقفه در حرکت خود نشد.

در سالهای پس از دفاع مقدس و دولتهای «سازندگی و اصلاحات»، تلاش برای توسعه صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی دامنه وسیع یافت. در شرایط تحریم نیز نفتیها به تلاشهای خود برای حفظ اقتدار این مجموعه بزرگ اقتصادی ادامه دادند.

در دولت «تدبیر و امید» این تلاشها از وسعت وصف‌ناپذیر برخوردار شد.

امروز «پارس جنوبی به عنوان پایتخت گازی ایران»، عامل تحرک اقتصاد ایران است.

علاوه بر آن، عزم و اراده تلاشگران نفت در توسعه میدانهای مشترک غرب کارون «آزادگان، یادآوران و یاران»، وارد مرحله‌ای تازه شده است.

هم‌اکنون هشتادوچهار درصد مردم ایران از نعمت گاز طبیعی برخوردارند که این رقم تا سال 1396 به حدود نودوپنج درصد می‌رسد.

شکوه دکلها در پارس جنوبی، گویای عظمت کار و تلاش زحمتکشان نفت برای تامین گاز حداکثری مورد نیاز نیروگاهها و مردم است.

پتروشیمی نیز که به گفته مهندس زنگنه «فتح‌الفتوح صنایع ایران» است، هفتاد میلیارد دلار صادرات را در افق 1404 هدفگذاری کرده است.

با توسعه بهره‌برداری از میادین نفت و گاز غرب ایران، این منطقه در آستانه تحولی بزرگ است.

همچنین با هدفگذاری تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام در جوانترین شرکت نفتی یعنی اروندان، رویش تمدن جدید نفتی ایران در هزاره سوم آغاز شده است.

از پیروزی تاریخی 22 بهمن ماه 57 تا سازندگی 93 زمان زیادی سپری نشده است، اما عزم و اراده تلاشگران صنعت نفت ایران هر روز بیش از گذشته است. نفتیها مصمم‌اند تا از این ظرفیت عظیم خدادادی حداکثر استفاده را برای توسعه همه‌جانبه کشورمان کنند تا ایران و ایرانی به جایگاه شایسته و بایسته تاریخی و تمدنی خود دست یابد.

سید هاشم هوشی سادات

کد خبر 234058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =