جشنواره نفت و رسانه با دوره‌های آموزشی ویژه خبرنگاران قابل قدردانی است

کامران نرجه، همزمانی جشنواره نفت و رسانه با برگزاری کارگاههای آموزشی خبرنگاران را سبب به روز شدن اطلاعات آنها و درج صحیح اطلاعات حوزه نفت در رسانه‌ها دانست و گفت: از این منظر نیز عملکرد روابط‌ عمومی وزارت نفت قابل قدردانی است.

به گزارش شانا، کامران نرجه بیش از 25 سال خبرنگار اقتصادی روزنامه اطلاعات است، وی همزمان از سال 92 به عنوان خبرنگار و پژوهشگر اخبار اقتصادی در رادیو فرهنگ نیز در حال فعالیت است.

تالیف مجموعه کتب بازارشناسی کشورهای اسلامی و تدریس دوره‌های پودمانی کوتاه‌مدت ارتباطات در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از دیگر فعالیتهای ایشان است.

وی به عنوان برگزیده سه دوره پیاپی جشنواره ترافیک و رسانه، برگزیده 2 دوره پیاپی جشنواره بازرگانی و رسانه و برگزیده دو دوره پیاپی جشنواره حمل و نقل و رسانه، درباره ضرورت برگزاری جشنواره نفت و رسانه این گونه صحبت کرد:

جشنواره‌های رسانه‌ای یکی از الگوهای به نسبت تازه برای توسعه روابط سازمانی با بنگاههای رسانه‌ای و ترغیب آنها به انتقال هرچه بیشتر و بهتر محتوای اطلاعاتی مدنظر سازمانهاست که سابقه اجرای این قبیل جشنواره‌ها در ایران به حدود یک دهه پیش باز می‌گردد.

این مدل ارتباطی اگر چه در دوره‌ای که تعداد رسانه‌ها محدود و اطلاعات آنها از موضوعهای تخصصی ناچیز بود، کارایی مطلوبی داشت و منجر به ترغیب رسانه برای پرداختن به یک موضوع ویژه و بررسی ابعاد آن برای مخاطبان عام و خاص می‌شد، اما در سالهای اخیر با افزایش رسانه‌ها و تفکیک آنها به رسانه‌های عام و تخصصی، از کارایی برگزاری جشنواره‌ها کاسته شده‌ است و قدرت انگیزشی خود را تاحدودی از دست داده‌اند.

اعتقاد دارم ارزیابی رسانه‌های عام و تخصصی در یک ترازو و انتخاب معیار واحد برای سنجش آنها که فضای فراوانی در پردازش یک موضوع تخصصی دارند، با آنها که دارای محدودیتهای فیزیکی و محتوایی در پرداختن به همان موضوع هستند، چندان مطلوب و عادلانه نیست.

بنابراین اغلب جشنواره‌های رسانه‌ای که در سالهای اخیر در ادبیات سازمانهای ارتباطی باب شده‌اند، از این نکته غافل می‌مانند که نمی‌توان فضای رسانه‌ها را برای پرداختن به یک موضوع واحد برابر فرض کرد و عملکرد آنها را نسبت به یکدیگر سنجید.

با وجود این مشکل، هرگز نمی‌توان ادعا کرد که جشنواره‌های رسانه‌ای و از جمله جشنواره نفت و رسانه در ترغیب مطبوعات و خبرگزاریها به اطلاع‌رسانی پیرامون یک موضوع ویژه بی‌تاثیر هستند.

این قبیل جشنواره‌ها حتی به صورت مقطعی و سطحی (و نه به شکل ماندگار و عمقی) خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای را به پردازش محتوای اطلاعاتی مدنظر روابط‌عمومی‌ها تشویق می‌کنند که همین اندازه توفیق ارتباطی از منظر مدیریت سازمانی، خالی از لطف نیست.

بنابراین تصور می‌کنم با در نظر گرفتن فضای مشوش اخبار اقتصادی، پراکندگی مطالب و حوزه توزیع اطلاعات و همچنین تنوع فراوان رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و الکترونیکی در جامعه، تداوم برگزاری این قبیل جشنواره‌ها (هرچند خالی از نقص نیست)، اما بی‌فایده نیز نخواهد بود و حداقل در مقطع زمانی خاص برخی رسانه‌ها را که کمتر فرصت و ظرفیت پردازش محتوای اقتصاد نفتی را دارند، به این حوزه جلب می‌کند.

از طرف دیگر همزمانی جشنواره امسال با برگزاری کارگاههای آموزشی خبرنگاران، می‌تواند سبب به روز شدن اطلاعات آنها و درج صحیح اطلاعات حوزه نفت در رسانه‌ها شود که از این منظر نیز عملکرد روابط‌عمومی وزارت نفت قابل قدردانی است.

وی در باره تاثیر این جشنواره در افزایش کیفیت مطالبی که در حوزه صنعت نفت منتشر می‌شوند، تاکید کرد: همانطور که اشاره کردم، شاید خود جشنواره به تنهایی قدرت کافی برای افزایش کیفی مطالب رسانه‌ای را نداشته‌باشد و حتی در مواردی سبب تعجیل و سهل‌انگاری خبرنگاران و یا ورود آنها به موضوعات سطحی و فاقد ارزش شود. اما آنچه که بهبود کیفی محتوای رسانه‌ای در آینده را تضمین می‌کند.

خبرنگار روزنامه اطلاعات ادامه داد: همزمانی برپایی این جشنواره با کارگاه آموزشی خبرنگاران و آشنایی آنها با اصطلاحات و تعابیر فنی در این حوزه است. همچنین اگر کیفیت مطالب موردنظر جشنواره بر کمیت آنها در رسانه‌ها ارجحیت یابد، به طور حتم این انتظار برآورده می شود.؛ به عبارت دیگر باید اولویت انتخاب آثار رسانه‌ای در جشنواره تنها کیفیت علمی آنها باشد، نه کمیت انتشار آنها. در این صورت شاهد تاثیرگذاری جشنواره بر افزایش کیفیت مطالب رسانه‌ای خواهیم بود.

خبرنگار روزنامه اطلاعات در پاسخ به سوالی در باره لزوم تداوم برگزاری این جشنواره اظهار کرد: نه به عنوان یک منتقد، بلکه به عنوان یک پیشنهاددهنده، ضرورت برگزاری این جشنواره را به شکل فعلی که تمام رسانه‌ها، از خبرگزاری و مطبوعات و سایتهای الکترونیکی در کنار هم و با یک معیار مورد سنجش واقع می‌شوند، چندان مفید نمی‌بینم. بلکه اعتقاد دارم اگر بین رسانه‌های عام و خاص تمایزی ایجاد شود و ظرفیتها و محدودیتهای هریک در پرداختن به موضوع نفت مورد توجه قرار گیرد، شاید ادامه برگزاری این جشنواره به همین سیاق سالانه مطلوب‌تر است.

مهمتر این که باید رسانه‌ها را ترغیب کرد تا در جشنواره به نوآوری و مقالات علمی روی آورند.

کد خبر 234087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =