سنای آمریکا با لایحه خط لوله کی‌استون موافقت کرد

سنای آمریکا روز پنجشنبه (نهم بهمن ماه) لایحه ساخت خط لوله کی‌استون‌ایکس‌ال را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جمهوریخواهان سنای آمریکا در عمل به وعده خود، روز پنجشنبه لایحه خط لوله کی‌استون‌ایکس‌ال را تصویب کردند، لایحه‌ای که به گفته کاخ سفید، مورد مخالفت باراک اوباما قرار می‌گیرد.

سناتورهای آمریکا به منظور جلوگیری از بررسی این خط لوله از سوی دولت اوباما، با 62 رأی موافق در مقابل 36 رأی مخالف، این لایحه را تصویب کردند. با این حال شمار آرا، پنج رأی کمتر از آرای موردنیاز برای مقابله با مخالفت احتمالی رئیس‌جمهور این کشور است. 

بنا بر این گزارش، همه جمهوریخواهان حاضر در سنا به همراه 9 نماینده دموکرات به این لایحه رأی دادند.

پس از پیروزی ماه نوامبر جمهوریخواهان و در اختیار گرفتن کنترل سنای آمریکا، تصویب لایحه خط لوله کی‌استون‌ اولویت نخست آنها در کنگره جدید به شمار می‌رود.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا، گفت که خط لوله کی‌استون به نفع قشر متوسط جامعه است و میلیاردها دلار درآمد به اقتصاد آمریکا سرازیر می‌کند.

مذاکرات میان سناتورها و مک‌کانل برای اصلاح این لایحه چند ماه به طول انجامید و تنها تعدادی از این اصلاحات پذیرفته شد که از آن جمله می‌توان به اصلاحیه لیزا مورکووسکی، رئیس کمیسیون انرژی، مبنی بر مشارکت شرکتهای انتقال نفت خام از ماسه‌های نفتی کانادا در صندوق نشت نفت اشاره کرد.

اوباما به تازگی درباره تعداد فرصتهای شغلی که این خط لوله ایجاد می‌کند، پرسشهایی را مطرح و اعلام کرده است که خط لوله کی‌استون در اصل بیشتر به نفع شرکت سازنده آن یعنی شرکت ترانس کانادا خواهد بود، تا این که سودی برای مصرف‌کنندگان بنزین در آمریکا داشته باشد.

با وجود این که این خط لوله هزاران فرصت شغلی موقت ایجاد می‌کند، وزارت امورخارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرده است که با ساخت خط لوله کی‌استون، کمتر از 40 کارگر در این پروژه فعال خواهند بود.

اوباما از وزارت امورخارجه خواسته است تا بررسیها درباره این موضوع که این خط لوله در راستای منافع ملی است یا خیر را به پایان برساند،هرچند از نظر بانکداران، روند 6 ساله تصویب این خط لوله بسیار طولانی‌ شده است. 

پروژه خط لوله کی‌استون روزانه 800 هزار بشکه نفت سنگین حاصل از ماسه‌های نفتی کانادا را از ایالت آلبرتا و همچنین نفت سبک آمریکا را از مسیر نبراسکا به پالایشگاههای آمریکا در خلیج مکزیک منتقل می‌کند. 

مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون 9 بار به تصویب این پروژه رأی داده است. 

پیش‌بینی می‌شود که اوباما به زودی تصمیم خود را درباره این خط لوله اعلام کند. وزارت امورخارجه آمریکا نیز به نهادهای دولتی اعلام کرده است که برای اتمام بررسیهای خود درباره این خط لوله تا دوم فوریه (13 بهمن ماه) مهلت دارند.

بر اساس این گزارش، حتی چنانچه اوباما تصمیم به مخالفت با خط لوله کی‌استون بگیرد، جمهوریخواهان همچنان به تلاشهای خود ادامه می‌دهند. 

جان هوون، نماینده ایالت داکوتای شمالی در سنای آمریکا، در نظر دارد در سال جاری برای لایحه مخارج یا مقررات دیگر اقدام کند تا اوباما به راحتی نتواند با این پروژه مخالفت کند. 

کد خبر 234088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =