۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
  • کد خبر: 234098
صنعت نفت، مکمل انقلاب

نگاهی به روند اعتصاب تاریخی نفتی‌های قهرمان در اوج انقلاب اسلامی، بیانگر زمان‌شناسی دقیق این مجموعه عظیم صنعتی بود که ستون فقرات اقتصاد ایران را تشکیل می‌داد. این رویداد عظیم تاریخی، مکمل حرکت مردم شد و راه را برای فجر طلایی بهمن باز کرد که به اهم رویدادهای این ایام اشاره می‌کنیم:

*17 شهریور 1357

پس از کشتار مردم قهرمان تهران در روز 17 شهریور، زمزمه‌های اعتصاب در میان کارگران و کارکنان پالایشگاه تهران آغاز و دامنه آن به دیگر کارکنان صنعت نفت در تبریز، آبادان، شیراز، اصفهان و کرمانشاه کشیده شد. رژیم ابتدا این اعتصاب را جدی نگرفت، اما با ادامه و گسترش آن به وحشت افتاد و تهدید کارکنان و کارگران نفت آغاز شد.

 

*مهر 1357

توسعه اعتصاب از پالایشگاه تهران شکل گرفت، به طوری که تا اواخر مهرماه دامنه اعتراض‌ها به طور کامل به کارکنان مناطق نفت‌خیز جنوب کشیده شد. دولت شریف امامی سعی داشت تا اعتصاب نفتی‌ها را کنترل کند که در این کار ناموفق بود.

 

*آبان 1357
در پی روی کار آمدن دولت نظامی ارتشبد ازهاری، فشار بر کارکنان نفت تشدید شد و نظامیان در مراکز نفتی مستقر شدند، اما کارگران قهرمان همچنان به مقاومت خود ادامه دادند و از تهدیدهای دولت نظامی هراسی به خود راه ندادند.

 

*آذر 1357
با ادامه اعتصاب موفق نفتی‌ها، صادرات نفت ایران به خارج به طور کلی قطع شد. امام خمینی(ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی در بیانیه مهم خود به مناسبت آغاز ماه محرم از روند اعتصاب‌ها به ویژه اعتصاب کارکنان صنعت نفت تقدیر و آنها را به مقاومت تا پیروزی تشویق کردند. مردم نیز در تظاهرات عظیم روزهای تاسوعا وعاشورای حسینی از اقدام تاریخی کارکنان نفت حمایت کردند.

*اول دی 1357

دولت نظامی از نفتی‌ها خواست تا به اعتصاب پایان دهند و تهدید کرد که نمایندگان آنها را در دادگاه نظامی محاکمه می‌کند، اما اعتصابیون تسلیم رژیم استبدادی نشده و به مقاومت ادامه دادند. امام خمینی(ره) از مردم خواستند تا از دلاوران صنعت نفت حمایت کنند.

 

*8 دی 1357

با هدف تامین سوخت مورد نیاز مردم در زمستان، امام (ره) با صدور حکمی مهندس مهدی بازرگان را ماموریت دادند تا با کمک کارگران نفت، به مقدار نیاز جامعه نفت تولید و توزیع شود.

اتحادیه مشترک کارکنان صنعت نفت نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که با نماینده منتخب امام خمینی(ره) برای تحقق این هدف همکاری کامل کرده و به مقاومت خود تا سرنگونی رژیم استبدادی پهلوی ادامه می‌دهند. تولید و صادرات نفت ایران که در نیمه نخست سال 57 روزانه حدود 6 میلیون بشکه بود، در دی ماه با توقف کامل صادرات به حدود 700 هزار بشکه در روز و در حد مصرف داخلی رسید.

 

*بهمن 1357

کارگران نفت ضمن تامین سوخت مورد نیاز مردم، با ادامه اعتصاب، قطع کامل صدور نفت به خارج را با قدرت ادامه دادند.

دانشکده نفت آبادان (که شهید مهندس محمدجواد تندگویان از موسسین انجمن اسلامی آن در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب در دهه 50 خورشیدی بود) به تصرف قوای نظامی درآمد.

 

*22 بهمن 1357

با ورود شکوهند امام خمینی(ره) در 12 بهمن به ایران و در پی آن پیروزی بزرگ 22 بهمن 57، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. امام راحل پایان اعتصاب‌ها را در کل کشور و از جمله نفت را اعلام و مهندس بازرگان، رئیس دولت موقت انقلاب، با حضور در اجتماع بزرگ کارکنان نفت، پایان اعتصاب را تایید کرد.

به این ترتیب نفتی‌های قهرمان که با حرکت تاریخی خود زمینه حذف رژیم استبدادی و پیروزی نهضت عظیم مردم ایران و انقلاب اسلامی را فراهم ساختند، با به حرکت درآوردن چرخ‌های این صنعت، رسالت نوین خود را آغاز کردند.

سید هاشم هوشی سادات

کد خبر 234098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =