دانشجویان شهید نفت، گنجینه استقلال

آموزشکده نفت آبادان وابسته به شرکت ملی نفت ایران یکی از نخستین دانشکده‌‌های فنی کشور است که فعالیت خود را از سال 1318 آغاز کرده است. این آموزشکده در سال 1341 به دانشکده آبادان (AIT) تغییر نام داد و در سال 1368 نیز با توجه به حجم گسترده فعالیتها و سوابق موفق آن به دانشکده صنعت نفت بدل شد.

دانشگاه صنعت نفت هر سال با توجه به نیازهای صنعت نفت کشور در رشته‌های مختلف و مرتبط با این صنعت از میان دانش‌آموزان ممتاز و از طریق آزمون سراسری اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

نظر به پیشرفت همه جانبه و گسترده علوم و تکنولوژی در زمینه‌های بالادستی نفت و نیاز صنعت نفت کشور به دستیابی به آخرین یافته‌های علمی و فنی در این زمینه فعال کردن هر چه بیشتر دانشگاه صنعت نفت با کیفیت مطلوب همواره مورد توجه مسئولان وزارت نفت بوده است.

این دانشکده همواره کانون پرورش دانشجویان توانمند و فداکار بوده و در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از محورهای مبارزارت دانشجویان مسلمان علیه استبداد و دفاع از تفکر اصیل اسلامی بود. حضور بزرگان اندیشه دینی مانند استاد شهید مطهری، زنده‌یاد دکتر علی شریعتی و شهید دکتر مفتح در این مرکز علمی و ایراد سخنرانیهای جذاب، علامت زنده بودن و حیات اجتماعی و سیاسی آن است.

خیل عظیم شهیدان دانشجوی این دانشکده نیز گویای حیات سیاسی آن در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

در واقع همکاران برآمده از بطن این مرکز علمی همواره توانمندی علمی، سیاسی و دینی را به موازات هم داشته‌اند و این خود گویای عظمت دانشکده نفت آبادان است.

شهیدان این دانشکده به نسبت تعداد کل دانشجویانش، در دوران دفاع مقدس بیشترین تعداد دانشجوی شهید محسوب می شوند.

سی دانشجوی شهید از کل 400 نفر دانشجوی دانشکده، بیانگر اوج فداکاری این همکاران و همراهان است.

شاخص‌ترین شهید دانشگاه نفت مهندس محمدجواد تندگویان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در دولت شهید رجایی است. وی متولد بیست و هشتم خردادماه 1329 در تهران بود و در خانواده‌ای مذهبی و متوسط رشد کرد و در سخت‌ترین شرایط زندگی و مشکلات اقتصادی توانست با معدل بالا در رشته‌های مهندسی مکانیک دانشگاه تهران – مهندس سازه دانشگاه شریف، مکانیک دانشگاه شیراز – پالایش نفت آبادان و بورس بانک مرکزی در انگلیس مجوز ادامه تحصیل بگیرد. ولی او از میان این رشته‌ها مهندسی پالایش دانشکده نفت آبادان را برگزید. پس از اتمام تحصیل در شرکت نفت به عنوان افسر وظیفه مشغول به کار شد. در همین ایام به خاطر مبارزات سیاسی توسط ساواک دستگیر شد و به زندان افتاد. هنگام تولد نخستین فرزندش در زندان بود و از درون زندان نام مهدی را برای او برگزید. پس از آزادی از زندان دیگر اجازه حضور در مشاغل دولتی را نداشت و مدتی را به شغل آزاد گذراند. در آزمون ورودی مرکز مدیریت ایران با نمرات بالا پذیرفته شد و موفق به اخذ مدرک فوق‌لیسانس شد. در شهریور 1359 به وزارت نفت منصوب شد. با آغاز جنگ تحمیلی و بروز مشکلات در امر سوخت‌رسانی به سمت جنوب آمد در راه آبادان پس از اصابت گلوله به خود، وی و همراهان از اتومبیل پیاده شدند، ولی خود را در میان دشمن دیدند.

او و چند تن از همکارانش توسط نیروهای صدامی بازداشت شدند.

او را پس از اسارت و انتقال به بغداد، در سلول انفرادی حبس کردند. در زندان هم صدای قرائت قرآن او  قطع نمی‌شد و صدای شعارهای او در راهرو می‌پیچید. در زندان‌های عراق و در سلول‌ انفرادی هم دست از مبارزه نمی‌کشید. در این مدت جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی برای آزادی شهید تندگویان انجام داد که حاصلی در برنداشت. سرانجام پیکر پاک این شهید که غربتی یازده ساله را تحمل کرده بود به دامان میهن اسلامی و آغوش پرمهر خانواده صبورش بازگشت. روحش شاد باد.

 

دانشگاه نفت در دفاع مقدس
30 شهید مطهر نتیجه حضور شجاعانه دانشجویان و کارکنان دانشگاه نفت در بیش از 3000 روز دفاع مقدس است.

بنابراین بالاترین تعداد شهدا مراکز آموزشی نصیب دانشکده نفت آبادان و دانشگاه نفت می‌شود. در زیر اسامی این شهیدان نفتی به اطلاع خوانندگان گرامی می‌رسد:

1-شهید محمدجواد تندگویان ورودی سال 47

2-شهید مهران بقایی ورودی سال 57 رشته شیمی

3-شهید بهمن حقیقی ورودی سال 56 رشته شیمی

4-شهید ایرج درویشی ورودی سال 58 رشته شیمی

5-شهید سیدعباس وزیری بزرگ ورودی سال 1355 رشته شیمی

6-شهید جلال عزیزیان ورودی سال 55 رشته شیمی

7-شهید علی‌اصغر صالح شریعتی رشته شیمی

8-شهید سعید حسینی ورودی سال 58 رشته شیمی

9-شهید کریم دویزاویان ورودی سال 56 رشته شیمی

10-شهید عبدالعلی‌لر ورودی سال 56 رشته شیمی

11-شهید مهدی فروهر ورودی سال 58 رشته شیمی

12-شهید سیدمهرداد مجدزاده محل شهادت فکه

13-شهید حسن ریحانچی ورودی سال 58 رشته شیمی

14-شهید محمود اسدی ورودی سال 58 رشته شیمی

15-شهید عبدالرضا کشتکار ورودی سال 56 رشته شیمی

16-شهید مجید لطفی نجف‌آبادی ورودی سال 55 رشته شیمی

17-شهید سیدعلیرضا نبوی ورودی سال 65 رشته شیمی

18-شهید محمدرضا قابیل زرگریان ورودی 62 رشته شیمی

19-شهید مسعود هدایت جعفرآبادی ورودی سال 62 رشته شیمی

20-شهید محمدنژاد فلاح ورودی سال 62 رشته شیمی

21-شهید سیدعباس مصطفی‌نژاد ورودی سال 62 رشته شیمی

22-شهید عبدالحسین آقائی ورودی سال 58 رشته نفت

23-شهید ابراهیم مهری ورودی سال 62 رشته شیمی

24-شهید رضا قنبری ورودی سال 62 رشته تحصیلی گاز

25-شهید محمدعلی فیروزشاهیان ورودی 65 رشته شیمی

26-شهید علیرضا صوفی‌زاده ورودی سال 65 رشته شیمی

27-شهید حبیب‌الله جوادی ورودی سال 65 رشته شیمی

28-شهید منصور حیدرپور ورودی سال 66 رشته شیمی

29-شهید عبدالرحیم عیدبها ورودی سال 67 رشته مکانیک

30-شهید محمد صانعی که در اثر جراحات جنگی و تاثیر سلاح‌های شیمیایی شهید شد.

شهیدان دانشجوی نفت، گنجینه استقلال و عظمت ایران اسلامی‌اند و همه خانواده بزرگ صنعت نفت به وجود این همکاران که روزی در میانشان بوده‌اند، بر خود می‌بالند و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سعی دارند تا همان عظمت را ادامه دهند.

سید هاشم هوشی سادات

کد خبر 234109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =