اجرای طرح ملی میترینگ اولویت شرکت ملی نفت است

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد که اجرای طرح ملی میترینگ یکی از اولویتهای اصلی شرکت ملی نفت ایران است که اختلاف در محاسبات حجمی نفت و گاز اندازه گیری و فروخته شده را برطرف می کند.

محمدعلی عمادی در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که طرح ملی میترینگ یکی از اولویتهای اصلی شرکت ملی نفت ایران به شمار می رود که از چند ماه پیش اجرای آن آغاز شده است، گفت: در سالهای گذشته همواره در محاسبه های حجمی نفت و گاز میان آنچه اندازه گیری شده و آنچه فروخته می شود اختلاف عمده ای وجود داشته است و با اجرای این پروژه مبادی صادرات و تحویل نفت خام و میعانات گازی به سیستمهای اندازه گیری دقیق مجهز می شود.

وی با بیان این که این طرح و اقدام مهم برای نخستین بار است که در صنعت نفت به شکل فراگیر اجرا می شود، اظهار کرد: اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت بر این روند نظارت دارد.

همچنین شهریورماه امسال سعید مصطفوی، سرپرست طرح ملی میترینگ در شرکت مهندسی و توسعه نفت از ابلاغیه قرارداد طرح ملی میترینگ از سوی شرکت متن و پیمانکار طرح و آغاز بخش نخست عملیات اجرایی این طرح ملی خبرداده بود.

مصطفوی تاکید کرده بود که با اجرای این طرح، همه مبادی صادرات و تحویل نفت خام و میعانات گازی در ٧٠ ایستگاه وزارت نفت و طی یک دوره ٣٠ ماهه، به سیستمهای اندازه گیری دقیق خودکار مجهز می شوند.

به گفته وی، طرح ملی میترینگ که در قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفته است، از سوی وزارت نفت در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار گرفته و اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی، ناظر عالی این طرح است.

به گزارش شانا، طرح ملی میترینگ برای مجهز کردن همه نقطه ها و پایانه های صادرات نفت خام، مبادله های میان شرکتهای تابعه وزارت نفت، پالایشگاهها و پتروشیمیها و بر اساس تکلیف تعیین شده در برنامه توسعه ملی کشور، بر عهده وزارت نفت و به دنبال آن شرکتهای تابعه نفت، تعریف شده است.

این پروژه در 6 نقطه وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش به مدت 30 ماه اجرا می شود و عمده شرکتهای عملیاتی درگیر اجرای این طرح هستند.

اجرای طرح ملی میترینگ برای تحقق مفاد بند ج ماده 129 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، شفاف سازی تراز هیدروکربوری کشور و رفع ابهام از ارقام تحویل و تحول مواد نفتی، تشخیص و کنترل میزان هدررفتگی مواد نفتی، ایجاد زمینه مناسب برای امضای قراردادهای فروش خوراک به مشتریان و تسهیل در پیاده سازی اصل 44 انجام می شود.

کد خبر 234114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =