۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
  • کد خبر: 234124
جوابیه ای بر  یک یادداشت

بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در پاسخ به یادداشتی تحت عنوان «تشکلهای من درآوردی و شکایت از نهادهای دولتی» روی خروجی شانا، یادداشتی را به شانا ارسال کرد. متن این یادداشت و توضیحات شانا را در پی می خوانید:

باسمه تعالی

حضور مدیرمسئول محترم شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی(شانا)

با سلام و احترام؛

پیرو انتشار یادداشتی با عنوان «تشکل‌های من درآوردی و شکایت از نهادهای دولتی» نکاتی چند به استحضار می­ رسد:

1- در بین اهالی رسانه ­های حوزه انرژی، وبگاه شانا به عنوان یکی از بهترین رسانه ­های کارشناسی این حوزه شناخته می­ شود و جای بسیار تعجب است که این رسانه در جواب یک نامه کارشناسی، ادبیاتی بسیار توهین آمیز را از زبان یک روزنامه نگار به کار برده است. نویسنده متن مزبور آنقدر غرق در عصبانیت است که توجه نمی­ کند همه­ ی زیرمجموعه­ های سازمان بسیج دانشجویی، شانیت ومشروعیت خود را از سازمان بسیج مستضعفین گرفته ­اند که مستقیما با فرمان حضرت امام (ره) تشکیل شده است و به کار بردن الفاظ موهن برای این تشکل شایسته رسانه حرفه­ای نمی­ باشد.

2- فعالیت در فضای دانشگاه این امکان را برای دانشجویان نخبه دانشگاه تهران فراهم می­ آورد تا به دور از محدودیت­های بخشی در چارچوب مسایل کلان و اولویت­دار نسبت به تحلیل مسایل راهبردی کشور اقدام کنند. در همین جا است که دیده می‌شود برخی رسانه‌های خبری وابسته به نهادهای مسئول، نسبت به برخی مسایل کلان کشور که به آحاد جامعه ارتباط دارد، سهل انگاری می­ کنند و از رفتار غلط نهادهای مسئول خود، بی دلیل دفاع می‌‌نمایند. درصورتی که نخبه ­ترین دانشجویان کشور حق انتقاد از مسائل جاری کشور را نداشته باشند، دیگر وضعیت بقیه افراد مشخص است.

3- یکی از این مسایل راهبردی نحوه اصلاح تعرفه گاز مشترکین در سال جاری توسط وزارت نفت است. اقدام آن نهاد مسئول در سال جاری مبنی بر افزایش تعرفه گاز مشترکین «کم مصرف» بیش از مشترکین «پرمصرف»، با اصول علمی و اولیه قیمت­گذاری حامل‌های انرژی سازگاری نداشت؛ زیرا این مشترکین پرمصرف هستند که لازم است با افزایش قیمت بیشتری مواجه شوند تا رفتار خود را اصلاح نمایند؛ نه آن که مشترکین «کم مصرف» با فشار هزینه بیشتری مواجه شوند. ظاهرا مسئولین آن نهاد، از مدل­های پیشرفته و تجربیات موفق جهانی خبر ندارند که می‌توان با افزایش هدفمند تعرفه‌ها، شدت مصرف انرژی کشور را کاهش داد و درآمدهای تعیین شده را نیز محقق کرد.

4- برخلاف اموال و دارایی‌های مردم که در حال حاضر بنابر ادعای دولت شناسایی دقیق آن در کوتاه مدت به سادگی ممکن نیست، میزان مصرف گاز مردم با توجه به کنتورهای مشترکین بدون نیاز به بررسی ثروت صاحبان کنتور مشخص است. در نتیجه شرکت ملی گاز ایران اطلاعات دقیقی از مشترکین پرمصرف خود دارد و این امکان فراهم است که با افزایش مناسب تعرفه گاز برای مصرف بالای الگو، جلوی مصارف بی­ رویه را بگیرد.

5- طلب پاسخ از وزارت نفت در این زمینه به این دلیل است که هر چند آن وزارتخانه تنها تصمیم‌گیر در این حوزه نیست، لیکن نقشی غیرقابل انکاری در پیشنهاد و تصویب تعرفه گاز در دولت دارد و متولی اصلی این حوزه در کشور به شمار می‌رود.

6- به نظر می‌رسد در این شرایط ضروری است تصمیم­ گیران این حوزه برای سال آینده به جای توجیه غیرمنطقی عملکرد خود، تکیه تامین درآمد خود را به جای مشترکین «کم‌مصرف» بر روی مشترکین «پرمصرف» قرار دهند. امید است با همراهی آن شبکه محترم و سایر رسانه‌های موثر کشور بتوان با همراه کردن اکثریت مردم که در حد الگو مصرف می‌کنند رفتار مشترکین پرمصرف را اصلاح کرد تا در سال آینده با هدررفت سرمایه­ های ملی روبرو نباشیم.

لذا درخواست می­شود مطابق قانون مطبوعات مبنی بر «روشن ساختن افکار عمومی و بالابردن سطح معلومات و دانش مردم»، نسبت به درج این جوابیه در آن شبکه محترم اقدام لازم را مبذول فرمایید.

                                                                                                            و من الله التوفیق

                                                                                                        مسئول بسیج دانشجویی

                                                                                             پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران

                                                                                                           محمّد جان نثاری


...و اما توضیحات شانا :

1 -  آیا شانیت همه‌ی زیر مجموعه‌های سازمان فوق‌الذکر، عاملی است که  هیچ شخص  و یا گروهی در راستای  نقد و زیرسئوال‌بردن دیدگاه‌های آن مجموعه‌ها، اقدامی به عمل نیاورد؟ اساساً  ذکر این شانیت، چه ارتباطی با  مسائل مطروحه دارد؟ نکته‌ی مورد نظر شانا، توجه به سن و سابقه‌ی این زیرمجموعه است.

2 -   همچنانکه در متن یادداشت آمده است؛ از محتوای خبر به نظر می‌رسد  سازمان فوق‌الذکر در پی تطهیر آثار  سوء  گام اول هدفمندی  بوده و تمامی تقصیرها و ایرادهای وارده بر آن را  به گردن فاز دوم و مجریان  آن (یعنی دولت یازدهم)  انداخته است.

3 -  وقتی که یک نهاد و یا سازمان هیچ نقشی در تصمیم‌گیری پیرامون یک موضوع ندارد، آنگاه چگونه می‌تواند به عنوان «پاسخ‌گو» حاضر باشد؟

4 -  در متن جوابیه ذکر شده که «.... تصمیم‌گیران این حوزه برای سال آینده به جای توجیه غیرمنطقی عملکرد خود، تکیه تامین درآمد خود را به جای  مشترکین کم‌مصرف؛ بر روی مشترکین پرمصرف قرار دهند... »

اکنون باید این سئوال را پرسید که منظور از «تصمیم‌گیران این حوزه»، دقیقاً اشاره به چه مرجعی است؟

5 -  اساساً شرکت گاز در قبوض خود، تمامی «پله‌های مصرف» و  مبالغ تعرفه‌ای را بیان کرده است. واقعیت آن است که  تعاریف کم‌مصرف و پرمصرف در نزد شرکت گاز؛ فاقد ارتباط معنادار با مفاهیم «کم‌درآمد» و «پردرآمد» از منظر یارانه‌ای است.

6 -  تشکل محترم فوق؛ اعضای خود را «نخبه‌ترین» دانشجویان کشور  تلقی می‌کند؛ اما مثلاً انتقاد یک روزنامه‌نگار (که لاجرم زمانی در  صندلی‌های همین دانشگاه‌ها نشسته و در فضای دانشگاه‌ها نفس کشیده است) را «عصبانیت» و «توهین» معرفی می‌‌کند!

 همان‌گونه که در متن یادداشت نیز ذکر شده است، هیچ استبعادی از طرح این موضوعات در فضای شانا و یا وزارت نفت وجود ندارد، بلکه مشکل اصلی در این است که چنین تشکلی، به یکباره اقدام به مکاتبه با کمیسیونهای تخصصی وزارت نفت کرده و شکایت! خود را به آنجا برده است.

نگرانی از این است که دیر زمانی نخواهد بود که هر تشکل و یا انجمن یا صنف و دسته و ... بدون قوام‌یافتن اظهارنظر و ایده‌های خود، دست به اقدام مشابه بزند.

ضمن احترام به همه‌ی نهادهای قانونی، چنان که نهادها، بی‌توجه به واقعیت‌های حقوقی وارد عرصه‌ی نقد شوند، سوای آن که  جایگاه نهاد مورد نظر را تضعیف می‌کنند؛ بلکه باعث می‌شوند نیت‌های پشت دیدگاه‌ها نیز مورد  تردید قرار گیرند.

از نهاد مقدسی مانند بسیج دانشجویی و واحدهای زیرمجموعه‌ی آن انتظار می‌رود که در برخورد با مباحث سیاسی و  اقتصادی و اجتماعی و ...؛ دست کم جایگاه حقوقی بحث را مدنظر قرار دهند.

کد خبر 234124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =