۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۱
  • کد خبر: 234133
برنامه پتروبراس برای مواجهه با فساد بزرگ مالی

مدیرعامل شرکت دولتی نفت پتروبراس برزیل روز پنجشنبه (نهم بهمن ماه) از برنامه این شرکت برای فروش داراییها، کاهش سرمایه‌گذاری و تأخیر در پرداخت سود سهام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماریا داس گراچاس فاستر در جریان ارائه درآمد سه ماهه سوم پتروبراس در جمع سرمایه‌گذاران و خبرنگاران اعلام کرد که این شرکت به منظور مواجهه با کاهش اعتبار ناشی از رسوایی بزرگ فساد اقتصادی، در نظر دارد داراییهای خود را بفروشد، سرمایه‌گذاریها را کاهش دهد و ممکن است پرداخت سود سهام را به تأخیر بیندازد.

فاستر تصریح کرد که برنامه جدید سرمایه‌گذاری پتروبراس در بازه سالهای 2015 تا 2019 گزینشی‌تر و بر کنترل سطح بدهیها متمرکز خواهد بود.

پتروبراس روز چهارشنبه پس ازنزدیک به سه ماه تأخیر، نتایج سه ماهه حسابرسی‌نشده خود را منتشر کرد و به این دلیل که ارقام اعلام‌شده کاهش سهام ناشی از تأثیر مالی فساد اقتصادی چند میلیارد دلاری این شرکت را در بر نمی‌گرفت، سبب نا‌امیدی بیشتر سرمایه‌گذاران شد.

آلمیر بارباسا، مدیر امور مالی پتروبراس، گفت که حسابرسی صورتهای مالی سه ماهه چهارم سال 2014 این شرکت که قرار بود تا پایان ماه آوریل تحت اوراق قرضه یا تعهدات قراردادی به سهامداران ارائه شود، ممکن است تا ماه ژوئن یا پس از آن به تأخیر بیفتد.

وی افزود که چنین تأخیری نیازمند مذاکره با طلبکاران است و بدون چنین مذاکراتی، وام‌دهندگان می‌توانند پتروبراس را مقروض اعلام کنند، اقدامی که ممکن است این شرکت را برای پرداخت زودهنگام 54 میلیارد دلار از این اوراق تحت فشار قرار دهد.

سهام ترجیحی پتروبراس در سائوپائولو روز پنجشنبه با 3.1 درصد کاهش با قیمت 8.75 رئال معامله شد.

پتروبراس بدهکارترین و کم‌بازده‌ترین شرکت بزرگ نفتی برزیل به شمار می‌آید که به دلیل تلاش برای انتشار گزارش مالی، قادر به افزایش وجه نقد در بازارهای جهانی سرمایه نبوده است. گزارش مالی پتروبراس به طور کامل کاهش ارزش سهام ناشی از فساد این شرکت را نشان می‌دهد.

به گفته فاستر، این شرکت در نظر دارد در سال 2015 میلادی سه میلیارد دلار از محل فروش داراییهای خود به دست آورد و برنامه‌های اکتشافی خود را در سال جاری به کمترین حد موردنیاز برساند.

شرکت نفتی پتروبراس که بخش عمده آن متعلق به دولت برزیل است یکی از بزرگترین شرکتهای تجاری نفتی در جهان بوده و علاوه بر آمریکای جنوبی دارای سرمایه‌گذاری در آسیا، آفریقا و خاورمیانه است.

در پی رسوایی مالی پتروبراس و اتهاماتی از قبیل پولشویی و رشوه خواری به این شرکت، پلیس برزیل پس از انجام تحقیقات ویژه ٢٧ نفر را به اتهام شراکت در رسوایی مالی چند میلیارد دلاری بازداشت کرد. در میان بازداشت‌شدگان نام رناتو دوکه، مدیر سابق خدمات مهندسی این شرکت نفتی، نیز دیده می شود.

رسوایی مالی پتروبراس سبب کاهش ارزش سهام این شرکت شد و دولت دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل را با بزرگترین بحران سیاسی روبرو کرد.

کد خبر 234133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =