نصب و راه اندازی 9 مجموعه تجهیزات مدیریت پسماند بر روی دکلهای حفاری

با هدف کاهش آلاینده های زیست محیطی درمحیط پیرامونی دکلهای حفاری از سوی شرکت ملی حفاری ایران تاکنون 9 مجموعه تجهیزات مدیریت پسماند بر روی دستگاههای حفاری نصب و راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری در عملیات حفاری با بیان این مطلب، گفت: این تجهیزات بر روی دستگاههای حفاری ۳۵، ۳۴، ۴۲، ۵۴، ۵۹، ۶۰، ۶۱،۸۳ و ۸۶ ناوگان حفاری شرکت در مناطق خارک، آزادگان، آذر، کیش و اهواز نصب و در مدار عملیات قرار دارند.

مهران مکوندی افزود: با کاربست این تجهیزات، سیال حفاری، کنترل شده جمع آوری و در فاز مایع پس از جداسازی و بازیافت مواد دوباره مورد استفاده قرار می گیرد و در فاز جامد نیز پس از این که فرآیندهای لازم روی آن صورت گرفت، در محل مناسب دفن می شود.

وی با بیان این که کاهش هزینه تهیه مواد شیمیایی، جلوگیری از وارد شدن ضایعات حفاری به محیط زیست و آبهای سطحی و درآمدزایی از مزیتهای به کارگیری مدیریت پسماند در دکلهای حفاری است، اظهار کرد: هم اکنون افراد متخصص با پشت سر گذاشتن دوره های آموزشی فنی و تخصصی در زمینه سیالات و مدیریت پسماند با رعایت همه استانداردهای زیست محیطی این سیستم را راهبری می کنند.

مکوندی از بومی سازی دانش استفاده از سیستمهای پیشرفته سیال حفاری در کشور به همت متخصصان داخلی خبر داد و گفت: هم اینک مقدمات کار درخصوص طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز در این زمینه در حال انجام است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری در عملیات حفاری افزود: در زمان حاضر مدیریت سیالات و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت با همکاری سازندگان و تولیدکنندگان داخلی ساخت قطعات و تجهیزات کاربردی را در این زمینه از جمله الکهای لرزان، تصفیه سیال و سانتریفیوژها در دست اجرا دارد.

وی با اشاره به این که قرار است پس از تایید شاخصهای فنی و تامین بودجه تعداد مجموعه های تجهیزات مدیریت پسماند حفاری به ۲۲ مجموعه افزایش یابد، اظهار کرد: همه دستگاههای ناوگان حفاری این شرکت باید به این سیستم مجهز شوند و با تصویب بودجه و توجه به امر آموزش شرایط و فرصت لازم برای توسعه مدیریت پسماند در دکلهای حفاری فراهم  شود.

مکوندی درباره استقرار سیستم مدیریت پسماند و تخلیه صفر  (Zero Discharge ) توضیح داد: افزون بر ۹ مجموعه کامل از این تجهیزات که پیش از این به کارگیری شده است، ۶ مجموعه جدید نیز از یک شرکت معتبر خارجی خریداری و در حال انتقال به میدان نفتی آزادگان جنوبی است و ۳ مجموعه نیز از یک شرکت سازنده داخلی تحت حمایت شرکت ملی حفاری خریداری شده که یک مجموعه آن راه اندازی شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری در عملیات حفاری با اشاره به این که هم اکنون دانش فنی و توان ساخت مجموعه های تجهیزات مدیریت پسماند و تخلیه صفر در اختیار سازندگان داخلی قرار دارد، گفت: هر هفت دکل حفاری فعال در میدان آزادگان از سیستم مدیریت پسماند و Zero Discharge    برخوردار هستند.

وی یادآور شد: نخستین سیستم مدیریت پسماند و تخلیه صفر، در سال ۱۳۸۶ از سوی شرکت ملی حفاری به مبلغ 80 میلیارد ریال خریداری شد که با توجه به توانمندیهای صنعتگران داخلی، این سیستمها امروز با قیمتی حدود 40 میلیارد ریال تهیه می شوند.

کد خبر 234144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =