حق ترانزیت عبور نفت از خاک سودان را کاهش می دهیم

وزیر نفت و منابع معدنی سودان جنوبی، اعلام کرد که کشورش درباره ادامه پرداخت حق ترانزیت عبور نفت از خاک سودان تجدید نظر می کند.

به گزارش پایگاه خبری فتح، استفان دیو داو، روز (شنبه 11 بهمن ماه) گفت: سودان جنوبی درباره ادامه پرداخت حق ترانزیت 25 دلار برای هر بشکه نفت خام به سودان و یا کاهش آن به 9 دلار برای هر بشکه، تصمیم گیری خواهد کرد.

دیو ضمن اشاره به این که هم اکنون دولت جوبا موظف به پرداخت 9 دلارهزینه اجباری برای عبورهر بشکه نفت خام از خاک دولت خارطوم است، ادامه داد: جوبا 15 دلار اضافی را به طور داوطلبانه پرداخت می کند که بر ادامه پرداخت این مبلغ به سودان تجدید نظر خواهد کرد.

وی افزود: این 15 دلار در قالب یک بسته جبرانی به ارزش 3 میلیارد دلار و طی چند سال به دولت سودان در برابر شریک نبودن سودان جنوبی در بدهی های خارجی پیش از جدایی این دو دولت، پرداخت می شد.

وزیر نفت سودان جنوبی توضیح داد: تعجب آور نیست که یکی از اثرات کاهش قیمت جهانی نفت در کاهش نسبی فروش نفت خام کشورمان به نمایش گذاشته شود.

این در حالیست که تولید نفت خام در سودان جنوبی در مقایسه با پیش از وقوع بحران با تولید ٢٤٥ هزار بشکه در روز، حدود یک سوم کاهش یافته و به ١٦٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش، در پی مبارزه بر سر قدرت میان سالواکر، رئیس جمهور سودان جنوبی و ریک مشار، معاون سابق او در ماه دسامبر ٢٠١٣ و خونریزیهای ناشی از این نزاع سیاسی، تولید نفت سودان جنوبی کاهش یافت.

نفت، منبع اصلی درآمد در سودان جنوبی به شمار می رود و مجموع درآمدهای نفتی این کشور در سال گذشته سه میلیارد و ٣٨٠ میلیون دلار، حاصل از فروش ٣٦ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نفت، گزارش شده است.

کد خبر 234157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =