بازار، قیمت واقعی نفت را تعیین می‌کند

عضو کمیسیون تلفیق گفت: تعیین‌کننده قیمت واقعی نفت، بازار است و در جریان تنظیم بودجه 1394 ، قیمتی برای نفت تعیین نشده است.

به گزارش خبرنگار شانا، رجب رحمانی با اشاره به پیشنهاد اولیه دولت در لایحه بودجه 1394 مبنی بر تعیین 72 دلار به ازای هر بشکه نفت خام افزود: منابعی که دولت با احتساب رقم مذکور برای برآورد منابع از این محل پیش‌بینی کرد کمی بیشتر از 70 هزار میلیارد تومان بوده است؛ ازاین‌رو نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بخش درآمدی بودجه، این عدد را به حدود 56 هزار میلیارد تومان کاهش دادند و دست دولت را باز گذاشتند.

عضو کمیسیون تلفیق افزود: در لایحه دولت، میزان درآمدهای نفتی حدود 31 درصد است.

گفته می‌شود منابع نفتی بودجه در لایحه بودجه ١٣٩٤ نسبت به قانون بودجه ٩٣ حدود ٨,٧ درصد کاهش داشته است؛ بااین‌حال مقدار در نظر گرفته‌شده برای درآمدهای نفتی حدود ٧١١ هزار میلیارد ریال است. در وضع استمرار شرایط فعلی نوسان قیمت نفت و با احتساب قیمت ٧٢ دلاری نفت در لایحه بودجه، بخش درآمدی بودجه با کسری مواجه می‌شد.

بنابراین پیش‌بینی عملکرد بودجه سال ٩٤ مبتنی بر مفروضات زیر است: صادرات نفت خام و میعانات گازی برابر عملکرد آن در سال ٩٣، سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت به ترتیب ٢٠ و ١٤,٥ درصد از صادرات نفت و میعانات گازی، سهم دولت از صادرات نفت خام و میعانات گازی ٦٥.٥ درصد و قیمت نفت در بودجه که به دلیل نوسان شدید، پیش‌بینی ندارد.

 

کد خبر 234175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =