تولید نفت اوپک در ماه ژانویه افزایش یافت

گزارشهای متنوع سازمانهای مختلف نشان می دهد که تولید نفت اوپک در ماه ژانویه افزایش یافته است، این در حالیست که قیمت نفت در این ماه همچنان کاهش یافت.

تازه ترین تحقیقات شبکه خبری بلومبرگ نشان می دهد که تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژانویه 2015 همزمان با افزایش تولید نفت عراق و ادامه افت قیمتهای نفت در این مدت، بالا رفت.

تولید نفت اوپک در ماه ژانویه سال جاری میلادی با 438 هزار بشکه افزایش به روزانه 30 میلیون و 905 هزار بشکه رسید. در این میان کشورهای عراق، عربستان، آنگولا در میان سایر اعضای اوپک تولید نفت خود را بالا بردند.

تولید نفت این سازمان بزرگ نفتی در حالی افزایش یافت که قیمت نفت خام در ماه ژانویه امسال به کمترین سطح از سال 2009 رسید.

جان کیلدوف، از موسسه اگین کپیتال، گفت: به طور مشخصی درون اوپک و میان اعضای آن جنگی بر سر سهم بازار وجود دارد، عراق فکر می کند باید سهم بزرگتری از بازار داشته باشد و می بینیم که تخفیفهای بیشتری ارائه می کند.

بر اساس اطلاعات بلومبرگ، تولید نفت عراق در ماه ژانویه 200 هزار بشکه افزایش یافت و به روزانه سه میلیون و 900 هزار بشکه رسید. این بیشترین مقدار افزایش تولید نفت اعضای اوپک در مدت یاد شده پس از عربستان است.

در همین حال، عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق پیش از این اعلام کرده بود که تولید نفت عراق به روزانه چهار میلیون بشکه رسیده است.

روز نوری شاویس، معاون نخست وزیر عراق نیز در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس اعلام کرد که به علت افت 50 درصدی درآمدهای نفتی کشور، تولید نفت عراق باید افزایش یابد.

تولید نفت عربستان نیز در ماه ژانویه 2015 با 220 هزار بشکه افزایش به 9 میلیون و 720 هزار بشکه در روز رسید. منابع آگاه معتقدند که کاهش قیمتهای جهانی نفت، ذخیره سازی نفت خام را در چین تشویق کرد و به همین دلیل  صادرات نفت عربستان به چین در ژانویه افزایش یافت.

تولید نفت آنگولا نیز با 190 هزار بشکه افزایش در ماه ژانویه به یک میلیون و 810 هزار بشکه در روز رسید. انی ایتالیا در ماه دسامبر 2014 تولید نفت در پروژه توسعه میدان وست هاب در بلوک 06/15 را در آنگولا آغاز کرده بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تولید نفت ایران در ماه ژانویه 2015 نزدیک به 10 هزار بشکه بالا رفت و به دو میلیون و 780 هزار بشکه در روز رسید. ایران اکنون چهارمین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک است.

از سوی دیگر، تولید نفت لیبی در ماه ژانویه با 150 هزار بشکه کاهش به روزانه 300 هزار بشکه سقوط کرد.

کد خبر 234177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =