افزایش قیمت انواع فرآورده های نفتی در بازارهای جهانی

افزایش نسبی قیمت نفت در بازارهای جهانی سبب بالارفتن سطح قیمت انواع فرآورده‌های نفتی در همه بازارها در هفته منتهی به 23 ژانویه (جمعه سوم بهمن ماه) شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، افزایش نسبی قیمت نفت در بازارهای جهانی سبب افزایش قیمت انواع فرآورده نفتی در همه بازارها بویژه بازار آسیا شده است.

قیمت بنزین در بازار آسیا با یک دلار و 91 سنت افزایش نسبت به هفته گذشته (16 ژانویه) به 58 دلار و 93 برای هربشکه رسید.

عرضه فراوان انواع فرآورده ‌های پالایشگاهی، تاثیر افزایش قیمت‌ نفت را بر تقویت قیمت فرآورده‌های نفتی کم کرده است. واردات بنزین از شمال شرق آمریکا همراه با کاهش تقاضا برای آن در منطقه آسیا، حجم ذخیره‌سازی بنزین در سنگاپور را افزایش داده است.

قیمت گازوئیل نیز در بازار سنگاپور در هفته منتهی به 23 ژانویه 14 سنت افزایش یافت و به 61 دلار و 32 سنت برای هر بشکه رسید. هوای معتدل و نه چندان سرد از یک سو و امکان نبود صادرات گازوئیل به اروپا از سوی دیگر، افزایش سطح ذخیره‌سازی برای این فرآورده نفتی را به دنبال داشته است.

همچنین قیمت نفت کوره نیز در بازار سنگاپور با یک دلار و 24 سنت افزایش به 42 دلار و 86 سنت برای هر بشکه رسید. بالا رفتن حجم واردات این فرآورده سنگین پالایشگاهی سبب افت بیشتر قیمت آن در مقابل قیمت نفت‌ خام شده است. این در حالی است که انتظار می رود در ماه فوریه، حدود یک میلیون بشکه نفت‌کوره به این بازار وارد شود.

فرآورده های نفتی و بازار رتردام

قیمت انواع فرآورده های نفتی در بازار رتردام همانند بازار سنگاپور با افزایش همراه شد؛ قیمت بنزین در این بازار با یک دلار و 19سنت افزایش به 61 دلار و 55 سنت در هر بشکه رسید.

قیمت گازوئیل نیز در بازار رتردام با 94 سنت افزایش به 62 دلار و 70 سنت برای هر بشکه رسید.

وزش طوفانهای سنگین در دریای سیاه و نبود امکان جابجایی بموقع محموله‌ها، سبب تاخیر در تخلیه محموله‌های گازوئیل و کمبود این فرآورده نفتی در بازار منطقه شده است. این موضوع، پالایشگران فعال در دیگر بازارها،مانند امریکا و آسیا را برای سودجویی بیشتر، تشویق به ارسال محموله‌های گازوئیل به این منطقه کرده است.

همچنین قیمت نفت کوره در بازار رتردام 32 سنت افزایش یافت و به 40 دلار و 59 سنت برای هر بشکه رسید. فراهم شدن فرصت صادرات نفت ‌کوره، از این بازار به دیگر بازارها، بویژه منطقه آسیا، قیمت این فرآورده سنگین پالایشگاهی را در اروپا، افزایش داده است.

کاهش قیمت بنزین در بازار آمریکا

به گزارش امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، قیمت بنزین در خلیج مکزیک در هفته منتهی به 23 با 91 سنت کاهش به 61 دلار و 12 سنت برای هر بشکه رسید. برخلاف بنزین، قیمت گازوئیل و نفت کوره نیز در این بازار به ترتیب یک دلار و 24 سنت و 46 سنت افزایش پیدا کرده است و به 62 دلار و 2 سنت و 48 دلار رسیده است.

انجام تعمیرات فصلی در پالایشگاه‌ها و رسیدن میزان بهره‌ برداری از آنها به محدوده 85.5 درصد، سبب افت سطح ذخیره‌سازی تجاری انواع فرآورده‌های میان‌تقطیر و نفت‌کوره در این منطقه شده است.

کد خبر 234179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =