پایگاه خبری موتلی فول آمریکا، کمبود عرضه نفت در آینده را ناشی از تصمیم اوپک برای حفظ سطح تولید و فراهم آوردن زمینه کاهش قیمت نفت دانست.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، این پایگاه خبری در تحلیلی به قلم مت دیلالو نوشت؛ هم اکنون بازار نفت به طور کامل روی مساله یافتن یک نقطه حداقل برای قیمت نفت متمرکز است، نقطه ای که قیمت از آن پایین تر نرود. اگرچه به گفته عبدالله البدری دبیرکل اوپک، قیمت قبلا به این سطح رسیده است. وی نه تنها می گوید قیمت به کمترین سطح خود رسیده، بلکه پیش بینی می کند، قیمت هر بشکه نفت می تواند در آینده 200 دلار افزایش یابد هرچند بازگشت قیمت به ارقام سه رقمی را بعید می داند.

** حداقل قیمت نفت
بنابه گفته دبیرکل اوپک، لازم نیست بازار نفت در پی یافتن حداقل قیمت نفت باشد، زیرا بازار پیش تر به کمترین قیمت رسیده است. در عوض البدری با گفتن اینکه 'هم اکنون قیمت حول و حوش 45 تا 55 دلار است و ما فکر می کنیم احتمالا قیمت به کف رسیده و پیش بینی می کنیم بزودی قیمت افزایش یابد'، یک اظهار نظر خوشبینانه در مورد قیمت کرد.

این اظهار نظر از طرف دبیرکل اوپک است و بنابراین وزن زیادی پشت سر آن قرار دارد.
وی گفت که نمی گوید اوپک وارد عمل شده و با کاهش سطح تولید و تثبیت عرضه، بازار را نجات خواهد داد. در عوض البدری پیش بینی می کند، بازار خودبه خود در حال رسیدن به تعادل است، زیرا شرکت های نفتی مخارج سرمایه گذاری خود را بشدت کاهش داده اند که این امر در نهایت منجر به کاهش رشد تولید خواهد شد. به علاوه، شمار دکل های نفتی در آمریکا در حال کاهش است که یک شاخص مهم دال بر به کف رسیدن قیمت است.

هر چند از آنجا که صنعت نفت در شرایط مازاد عرضه کار می کند، دبیرکل اوپک هشدار می دهد در شرایط کاهش رشد تولید، به دلیل اینکه امروز کمتر از حد نیاز سرمایه گذاری می شود، در آینده خطر کمبود عرضه نفت بازار را تهدید خواهد کرد.

** سرمایه گذاری کمتر از حد نیاز، منجر به کمبود می شود
دبیرکل اوپک گفت: اگر در زمینه نفت و گاز سرمایه گذاری نشود در آینده شاهد افزایش قیمت هر بشکه نفت به بیش از 200 دلار خواهیم بود.
وی بدون ارایه جدول زمانی، به رابطه میان سرمایه گذاری و تولید آینده اشاره کرد. تولید نفت به طور طبیعی کاهش می یابد و شرکت های نفتی باید سرمایه گذاری کنند تا نه تنها کاهش ناشی از افت ذخایر میدان های نفتی را جبران کنند، بلکه برای پاسخ دادن به افزایش تقاضا، تولید جدید نیز داشته باشند. هرچند اکنون شرکت های نفتی به دلیل کاهش نقدینگی، مایل به سرمایه گذاری برای تولید جدید نیستند.

در طول زمان، این مساله می تواند به یک مشکل تبدیل شود، زیرا میدان های نفتی در سراسر جهان به طور طبیعی ذخایرشان سالانه در حدود 5 درصد کاهش می یابد. برای فایق آمدن به این مشکل، لازم است شرکت های نفتی حدودا تولید نفت خود در 10 سال و نیم آینده را به میزان 200 میلیارد بشکه افزایش دهند تا بتوانند پاسخگوی تقاضا باشند.

چنین تولیدی به 7 تا 10 هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت نیاز دارد. اگرچه با کاهش زیاد سرمایه شرکت های نفتی، این شرکت ها اعلام کردند در سال جاری، پاسخگویی به نیاز آینده برای آنها سخت تر شده است.

در حقیقت، صنعت نفت ممکن است امسال پروژه های نفتی با نیاز سرمایه گذاری بیش از 150 میلیارد دلار را به دلیل سقوط قیمت نفت به تاخیر بیاندازد. بسیاری از این سرمایه گذاری ها چندین سال طول می کشد تا به بازده برسند.

** سرمایه گذاران از بازار نفت خارج می شوند
دبیرکل اوپک خواهان سطحی است که قیمت از آن سطح کمتر نشود، در حالی که وی اولین کسی نیست که خواهان چنین سطحی است. وی سازمانی را رهبری می کند که هم اکنون بازار نفت را کنترل می نماید، بنابراین اظهارنظر وی وزن زیادی دارد.

وی همچنین می گوید کاهش سطح تولید شرکت های نفتی می تواند منجر به افزایش قابل توجه قیمت نفت در آینده شود زیرا سرمایه گذاری کمتر از حد نیاز، این پتانسیل را دارد تا در صورت فزونی رشد تقاضا از رشد عرضه در آینده، منجر به جهش قیمت گردد.

هرچند این می تواند تماما بخشی از نقشه اوپک باشد، زیرا عامدانه موجب کاهش قیمت ها شد و بنابراین اکنون وقتی قیمت نفت افزایش پیدا کرد، می تواند سهم بازار خود را کنترل کند. اوپک می خواهد برای بدست آوردن یک سود بالقوه بزرگ و بلندمدت، یک سختی کوتاه مدت را تحمل کند.

نشریه نشنال اینترست آمریکا نیز در آذرماه گذشته نوشته بود، قدرت اوپک اینک به طور فزاینده در دستان کشورهای بسیار ثروتمند خلیج فارس شامل عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و قطر است که ظرفیت افزایش تولید را دارند و صاحب ثروتی هستند که آنها را قادر می سازد تا وقتی که مناسب می دانند به سیاست افزایش تولید برای کاهش قیمت به سطحی که رقبا را از بازار خارج سازد ادامه دهند. بقیه کشورهای اوپک اکنون مشارکت فعالی در تصمیمات این سازمان ندارند.

کد خبر 234194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =