صادرات ال ان جی سوناتراک به اروپا کاهش یافت

صادرات گاز شرکت نفت و گاز سوناتراک به اروپا، در نخستین ماه از سال 2015 کاهش شدیدی را ثبت کرد.

به گزارش پایگاه خبری زاویه، با متوقف شدن فعالیت یکی از بخشهای پالایشگاه سکیکده و شرایط نامساعد اقلیمی که امکان دسترسی کشتی ها به پایانه ارزیو را به سختی فراهم می کند، عرضه گاز سوناتراک به اروپا با نوسان روبرو شده است.

به گفته معامله گران و فروشندگان اروپایی، پالایشگاه سکیکده با ظرفیت تولید 9 میلیون و 200 هزار تن در سال از 7 ژانویه ماه میلادی گذشته تولید گاز خود را متوقف کرده، به نحوی که از آن زمان تا کنون فعالیت این پالایشگاه به طور متناوب محدود شده است.

منابع آگاه صنعت نفت و گاز الجزایر در حالی ادامه اختلال در عرضه گاز این پالایشگاه را طی ماههای آینده پیش بینی کرده اند که روشن نیست پالایشگاه سکیکده به چه دلیل دچار اختلال در عرضه ال ان جی شده است.

این در حالیست که شرکت دولتی سوناتراک، پاسخگوی تماس های تلفنی و ایمیلهای مشتریان اروپایی نیست تا آنجا که این معامله گران ناچار به لغو برخی از سفارشات و یا به تعویق افتادن برخی دیگر از محموله های ال ان جی شده اند.

این نوسانهای اضطراری در عرضه، موجب شد تا مشتریان اروپایی سوناتراک دریافت برخی از محموله هایی ال ان جی را به تاریخ 20 فوریه به تعویق بیندازند.

از سوی دیگر، رادارهای سنجش حرکت کشتی های تجاری نیز هیچ نشانه ای حاکی از حرکت نفتکشها به سمت پایانه سکیکده و پایانه ارزیو را نشان نمی دهند.

بر اساس این گزارش، شرایط اقلیمی نامساعد مانع نزدیک شدن کشتی ها به پایانه ارزیو شده است.

در همین حال، قطر بزرگترین صادر کننده ال ان جی جهان، در تلاش است از این شرایط به نفع خود بهره برداری کند.

در این زمینه منابع تجاری اعلام کردند که تعدادی از کشتی های حمل ال ان جی قطر در ایتالیا پهلو گرفته اند.

قطر، ال ان جی را در بازار آزاد از طریق ناوگان بزرگ کشتی های مخصوص حمل ال ان جی به فروش می رساند، اما الجزایر با تکیه بر قراردادهای دراز مدت، بخش زیادی از ال ان جی صادراتی این کشور را از طریق خطوط انتقال گاز به خاک اروپا می رساند.

کد خبر 234205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =