ترانزیت کالا از مرزهای کشور افزایش یافت

بیش از 10 میلیون و 890 هزار تن کالا از کشور تا پایان دیماه ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال، 9.5 درصد افزایش یافته است.

به گزارش شانا، محمدجواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی اظهار کرد: در پی اقدامهای انجام شده از سوی این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساختهای حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران در دوره مورد بررسی بیش از 10 میلیون و  338 هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل 95 درصد از طریق جاده و 552 هزار تن معادل 5 درصد از طریق راه‌آهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ترانزیت جاده‌ ای 8.4 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: از مجموع کالاهای ترانزیت شده، چهار میلیون و 776 هزار تن را مواد نفتی و 6 میلیون و 113 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند و در بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی افزود: در مدت زمان یاد شده، از میان مرزهای کشور بندرعباس با 2 ‌میلیون و 851 هزار تن معادل 26.2 درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود؛ پس از آن مرزهای پرویزخان، باشماق و بازرگان در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی  ادامه داد: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با سه ‌میلیون و 583 هزار تن معادل 33 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، سرخس و لطف‌آباد در رده‌های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از 470 هزار دستگاه تعداد سفر کامیونهای حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 293 هزار دستگاه معادل 62 درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

وی اظهار کرد: اتخاذ تصمیمهای مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

کد خبر 234214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =