۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
  • کد خبر: 234222
واردات گاز مصر از رژیم صهیونیستی بررسی می شود

نمایندگانی از رژیم صهیونیستی، امروز (یکشنبه 12 بهمن ماه) به منظور بررسی امکان صادرات گاز به مصر وارد قاهره شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز عربیک، هیئت نمایندگی از شرکت ایگس مصر از نمایندگان شرکت نوبل انرژی که برای دیداری چند ساعته وارد قاهره شدند، استقبال کردند.

یک منبع آگاه شرکت ایگس که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: نمایندگان رژیم صهیونیستی در این دیدار امکان صادرات گاز از میدان گازی تامار از طریق خط لوله شرکت شرق دریای مدیترانه به مصر را مورد بررسی قرار می دهند.

این خطوط لوله انتقال گاز، پیشتر برای انتقال گاز مصر به سرزمینهای اشغالی فلسطین مورد استفاده قرار می گرفت.

مصر به دلیل صادرات ارزان گاز به رژیم صهیونیستی، اردن و اسپانیا در فاصله سال‌های ٢٠٠٥ تا ٢٠١١، ١٠ میلیارد دلار ضرر کرده، این در حالی است که این کشور هم‌ اکنون تنها می‌تواند حداکثر ٨٠ درصد از نیاز نیروگاه‌های برق خود را به گاز طبیعی تامین کند.

مصر بر اساس یک قرارداد 20 ساله موظف بود به رژیم صهیونیستی گاز صادر کند اما این قرارداد در سال 2012 به دلیل حمله های پیاپی به خط انتقال گاز در شبه جزیره سینا لغو شد و رژیم صهیونیستی دولت مصر را به پرداخت خسارت محکوم کرد.

در ماه گذشته، شریف اسماعیل، وزیر نفت مصر، بار دیگر موضوع امکان واردات گاز از رژیم صهیونیستی را طی یک گفتگوی مطبوعاتی باز کرد و گفت: هر چیزی می تواند رخ دهد. هر آن چه به نفع مصر و به نفع اقتصاد مصر و نقش این کشور در منطقه باشد؛ در تصمیم گیری برای واردات گاز از رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار می گیرد.

با آنکه حداکثر ظرفیت تولید نیروگاه‌های تولید برق این کشور روزانه ٢٤ هزار مگاوات است، اما این نیروگاه‌ها هم‌اکنون مجموعا ٢١ هزار وات در روز تولید می‌کنند. این در حالی است که روزانه ٧٥ میلیون متر مکعب گاز و ٢٥ هزار تن سوخت دیزل در این نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

مصر پرجمعیت‌ترین کشور عربی، از سال ٢٠٠٥ با قیمتهایی پایین‌تر از بازار جهانی به رژیم صهیونیستی، اردن و سایر کشورها گاز صادر می‌کرده که همین مسئله سبب کاهش تامین گاز نیروگاه‌های تولید برق شده است.

کد خبر 234222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =