۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
  • کد خبر: 234653
لیبی در آستانه سقوط اقتصادی

کشورهای عضو ائتلاف مبارزه با داعش، امروز (شنبه 18 بهمن ماه) هشدار دادند که در صورت ادامه کاهش قیمت نفت، لیبی با خطر ورشکستگی روبرو خواهد شد.

به گزارش روزنامه الحیات، کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در بیانیه ای اعلام کردند: لیبی به دلیل کاهش تولید و سقوط جهانی قیمت نفت خام، در آستانه سقوط اقتصادی قرار دارد.

اعضای ائتلاف ضمن ابراز نگرانی از عواقب اقتصادی بحران سیاسی و امنیتی بر رونق اقتصادی لیبی، عنوان کردند: با توجه به کاهش قیمت نفت و تولید پایین نفت خام در لیبی، ممکن است این کشور در صورت برقرار نشدن امنیت، با کسری بودجه ای روبرو شود که منجر به تمام شدن همه منابع مالی آن خواهد شد.

این بیانیه پس از حمله سوم ماه فوریه به میدان نفتی المبروک که از سوی شرکت فرانسوی توتال اداره می شود، منتشر شد.

در این بیانیه آماده است: ما با سازمان ملل متحد به توافق رسیده ایم که این حمله ها نقض روشن تعهدات عمومی سران درباره خودداری از انجام اقداماتی است که به روند سیاسی مذاکرات آسیب وارد می کند زیرا با راه حل نظامی نمی توان مشکلات لیبی را حل کرد.

ائتلاف مبارزه با داعش می افزاید: تنها کسانی که می توانند از ادامه درگیریها در اطراف تاسیسات نفتی و شهرستانهای لیبی سود ببرند، تروریستها هستند و ما درباره افزایش حضور سازمانهای تروریستی در لیبی، حمله هفته گذشته گروههای مسلح به هتل کورینتیا و تصرف میدان نفتی المبروک احساس نگرانی می کنیم.

مقامهای لیبیایی و خارجی روز چهارشنبه (١٥ بهمن ماه) اعلام کردند که شبه نظامیانی که احتمالا مرتبط با گروه تروریستی داعش هستند، با حمله به یک میدان نفتی لیبی، کنترل این میدان را در اختیار گرفتند و چند کارگر را کشتند و چند نفر دیگر را ربودند.

میدان نفتی المبروک به دنبال درگیریهایی که منجر به تعطیلی پایانه نفتی السدره در ماه دسامبر سال ٢٠١٤ بود، تعطیل شد، این میدان روزانه ٤٠ هزار بشکه تولید نفت داشت.

شرکت توتال اعلام کرد که این شرکت در سال 2013 کارکنان خود را از این میدان نفتی خارج کرده است و از ماه ژوئیه سال 2014 میلادی هیچ پرسنلی در بخش خشکی لیبی ندارد.

کد خبر 234653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =