عرضه بیش از تقاضا دلیل اصلی سقوط قیمت نفت نیست

بانک تسویه بین‌المللی در گزارشی اعلام کرد که اضافه تولید نفت، عامل اصلی سقوط شدید قیمت این کالا نیست و بدهیهای شرکتهای نفتی و ورود آنها به بازارهای مالی نیز نقش مهمی در این مسئله داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک تسویه بین‌المللی (بی آی اس) شنبه (18 بهمن ماه 93)‌اعلام کرد که افت شدید قیمت نفت از اواسط سال 2014 تاکنون را نمی‌توان تنها با تغییر میزان تولید و مصرف توضیح داد و سطح بدهی شرکتهای تولید کننده و ورود آنها به بازارهای مالی نیز نقش مهمی در این مسئله ایفا کرده است.

این بانک با مقایسه سقوط کنونی قیمت نفت از سطح 50 دلار به 100 دلار در هر بشکه با دوران کاهش قیمت نفت در سالهای 1996 و 2006 نتیجه گرفته است که بر خلاف دو مورد قبل، میزان تولید نفت در سال 2014 نزدیک به انتظارات بود و میزان مصرف نیز تنها کمی کمتر از پیش‌بینی‌ها رقم خورد.

بانک تسویه بین‌المللی در گزارش خود که برای بانکهای مرکزی کشورهای جهان ارسال کرد همچنین نوشت: شیب کاهش قیمت نفت و تغییرات شدید و هرروزه آن، حاکی از وجود مشکلاتی در داراییهای مالی است.

آی بی اس همچنین با بیان آن که تصمیم اوپک برای حفظ سطح تولید خود هم نقشی کلیدی در سقوط قیمت نفت داشت، تصریح کرد: دیگر عوامل از جمله افزایش بدهیهای بخش نفتی در سالهای اخیر نیز نقش داشته و موجب تشدید کاهش قیمت نفت شده‌اند.

به گفته این بانک، افزایش بدهیهای شرکتهای نفتی همزمان با کاهش قیمتها موجب شده است تا این شرکتها اقدام به فروش داراییهای خود کنند که خود این مسئله روند سقوط قیمت نفت را تشدید کرده است.

در همین حال، یکی دیگر از عوامل سقوط قیمت نفت، اقدامات شرکتهای نفتی برای پوشش ریسک خود و ورود به بازارهای مالی دیگر در زمان کاهش قیمت نفت است.

کد خبر 234664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =