نخستین مینی پالایشگاه نفت کشور در خرمشهر راه اندازی شد

همزمان با ایام مبارک دهه فجر، نخستین مینی پالایشگاه نفت در کشور در آیینی در خرمشهر راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، پالایشگاه پیمان رامشیر پلیمر خرمشهر نخستین پالایشگاه کوچک (مینی ریفاینری) در کشور است که با تامین منابع مهندسی و مالی بخش خصوصی و اعتبار بیش از 500 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

در آیین افتتاح این پالایشگاه که روز دوشنبه با حضور معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان، فرماندار خرمشهر و جمعی از مسئولان دستگاههای اجرایی برگزار شد، مدیرعامل پالایشگاه گفت: ظرفیت تولید این پالایشگاه بین 5 تا 8 هزار بشکه فرآورده های نفتی در روز است و 70 درصد تولید آن را بنزین (یورو 4) تشکیل می دهد و مابقی گازوییل و قیر پلیمری است.

پرویز خدادادی افزود: این پالایشگاه، نخستین برند مینی ریفاینری یا پالایشگاه کوچک است که می تواند به طور همزمان از میعانات گازی، نفت خام و نفتا به عنوان خوراک استفاده کند.

وی اظهار کرد: این واحد همه ویژگیهای یک پالایشگاه استاندارد را دارد و با کمک طراحان و متخصصان داخلی در قالبی کوچکتر و با سرمایه کمتر اجرا شده است و با توجه به اهمیت اشتغالزایی در صنایع این واحد می تواند برای 100 تا 120 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر غیر مستقیم فرصت اشتغال ایجاد کند.

خدادادی گفت: آنچه که این پالایشگاه را نسبت به سایر پالایشگاه ها متمایز می کند ورودی و خروجی آن است و برای اولین بار ورودی پالایشگاه غیر از نفت خام،  نفت سبک، نفت سنگین، میعانات گازی و نفتا نیز به صورت همزمان است.

مدیرعامل پالایشگاه پیمان رامشیر پلیمر خرمشهر افزود: برای ساخت این پالایشگاه به ازای ظرفیت هر یک بشکه در روز با کمک دانش فنی و خلاقیت به کار گرفته شده مبلغ بسیار کمتری نسبت به میزان جهانی هزینه شده است.

وی با بیان این که عملیات اجرایی این طرح از سال 92 آغاز شد، اظهار کرد: با بهره گیری از 70 نیروی متخصص و صرف 300 هزار نفر ساعت کار، این طرح در کمتر از دو سال آماده سازی شد.

خدادادی گفت: سیستم تولید آب، برق و بخار در این پالایشگاه به صورت صددرصدی با دانش بومی و فناوری روز در داخل ساخته شده و از مزیت آن طراحی، ساخت و نصب تجهیزات با استفاده از توان متخصصان داخلی است.

مدیرعامل پالایشگاه پیمان رامشیر پلیمر افزود: از دیگر ویژگیهای این پالایشگاه آلایندگی بسیار کم آن نسبت به پالایشگاههای مشابه است و اصول حفاظت محیط زیست در آن رعایت شده است.

وی اظهار کرد: از دیگر نکات مهم در فناوری این پالایشگاه تبدیل پسماند فرآیند تولید به قیر پلیمری است که در ساخت آسفالت رنگی به کار می رود.

به گزارش شانا پالایشگاههای بزرگ نفتی به روال معمول ظرفیتی  200 هزار بشکه به بالا را پوشش می‌دهند اما در کنار آنها پالایشگاههای ایجاد شده که با ظرفیت محدودی حدود 5 تا 10 هزار بشکه کار می‌کنند و این پالایشگاهها را مینی ریفاینری می‌گویند.

پالایشگاههای کوچک به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته یک با عنوان بالادستی که صرفا نفت خام را می‌گیرند و موادی از قبیل بنزین، گازوییل و مازوت تولید می‌کنند و دسته دوم با عنوان میان دستی که خروجی دسته یک را گرفته و به 140 تا 150 محصول جدید از قبیل قیر، روغن ماشین و ... تولید می‌کنند.


کد خبر 234856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =