تعرفه گازبهای مشترکان، مترادف با نرخ پله های مصرف نیست

افزایش قیمت تعرفه گاز مربوط به گازبهای مصرفی شهروندان است و کاملا با قیمتهای پلکانی که یک الگوی مصرف محسوب می شود، متفاوت است.

به گزارش خبرنگار شانا، مبلغ گازبهای بخشهای مصرف با آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها از فروردین ماه امسال و با ابلاغ مصوبه هیئت وزیران شاهد افزایش چند درصدی بود.

بر اساس این ابلاغیه قیمت گازبها که در دوره پیشین هدفمندی یارانه ها ٧٠٠ ریال بود در مرحله دوم، ٢٠ درصد افزایش یافت و گازبهای اصلی به ٨٤٠ ریال رسید.

اشاره به این نکته حائز اهمیت است که تعرفه گازبهای مشترکان مترادف با نرخ پله های مصرف نبوده و نرخ گازبها از متوسط تجمیع مصرف و مبلغ پله ها در تمام دوره های مصرف در طول یک سال به دست می آید و این پلکانها (12 پلکان) با هدف ایجاد انگیزه و تشویق افراد کم مصرف و یا ابزاری برای تنبیه مشترکان پرمصرف تهیه شده است.

با توجه به مصوبه هیئت وزیران و اعمال 20 درصد به قیمت سال 1932، جدول زیر این اثرات تشویقی مشترکان کم مصرف و تنبیهی مشترکان پرمصرف را در مقایسه با هم (در میزان پرداخت) در بخش گازبها نشان می دهد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

13-0 هزار تومان

قیمت ماهانه هر مشترک در دامنه 1

20-13 هزار تومان

قیمت ماهانه هر مشترک در دامنه 2

30-20 هزار تومان

قیمت ماهانه هر مشترک در دامنه 3

40-30 هزار تومان

قیمت ماهانه هر مشترک در دامنه 4

53-40 هزار تومان

قیمت ماهانه هر مشترک در دامنه 5

72-53 هزار تومان

قیمت ماهانه هر مشترک در دامنه 6

93-72 هزار تومان

قیمت ماهانه هر مشترک در دامنه 7

120-93 هزار تومان

قیمت ماهانه هر مشترک در دامنه 8

145-120 هزار تومان

قیمت ماهانه هر مشترک در دامنه 9

176-145 هزار تومان

قیمت ماهانه هر مشترک در دامنه 10

210-176 هزار تومان

قیمت ماهانه هر مشترک در دامنه 11

بالاتر از 210 هزار تومان

قیمت ماهانه هر مشترک در دامنه 12

به عنوان مثال کسانی که از نظر مصرفی در پلکانهای اول و دوم قرار دارند، اصولا بهای اصلی گاز را نیز کمتر پرداخت می کنند؛ همچنین کسانی که در پلکانهای چهارم به بعد هستند نیز از یک میزان مصرف به بعد (٥٥١ مترمکعب به بالا) بهای بیشتری برای گاز مصرفی خود می پردازند.

مصرف کمتر گاز ربطی به دهکهای اقتصادی ندارد

از سوی دیگر پلکانهای دهکهای اقتصادی با پلکان مصرف گاز توسط مردم متفاوت است؛ به عبارتی آنهایی که در دهک اقتصادی پایین قرار دارند، لزوما گاز کمتری مصرف نمی کنند و عکس این موضوع نیز می تواند صادق باشد.

پلکانهای یک و دو که تا ٤٠٠ مترمکعب مصرف گاز را در بر می گیرد، عمدتا شامل آپارتمانهای نوساز، خانه های مناطق گرمسیری، همچنین خانه ها و ویلاهای مناطق توریستی بوده که در برخی مواقع در آن سکونت می شود.

به عنوان مثال اگر یک مشترک در حال عادی از دو بخاری و یک وسیله برای پخت و پز در شهر تهران که اقلیم ٢ محسوب می شود، استفاده کند، حداقل ٦٠٠ تا ٨٠٠ مترمکعب گاز مصرف کرده است که بر اساس نرخ تعرفه تا ٢٥٠ مترمکعب آن ٤٤ تومان، از ٢٥١ تا ٣٥٠ مترمکعب آن ٦٤ تومان، از ٣٥١ تا ٤٥٠ مترمکعب آن ٨٤ تومان، از ٤٥١ تا ٥٥٠ مترمکعب آن ١٠٤ تومان و ... محاسبه می شود.

اقلیم بندی گاز2

در صورتی که به قول برخی افراد و رسانه ها، برای افراد پر مصرف تعرفه بیشتر و افراد کم مصرف تعرفه کمتر در نظر گرفته می شد، چه بسا افراد با درآمد پایین همانند روستاییان با قبوض بالای گازبها مواجه می شدند، زیرا به عنوان مثال مبحث ١٩ در ساختمانها و بناهای روستایی رعایت نشده و این مشترکان بعضا مجبور به مصرف گاز بیشتری هستند.

در برخی موارد ممکن است شهروندان جمع قیمت قبوض گاز را تقسیم بر میزان مترمکعب گاز مصرفی خود کنند که این کار اشتباه است و برای به دست آوردن قیمت صحیح، گازبها باید بدون احتساب عوارض، مالیات و آبونمان محاسبه شود.

عوارض در قبوض گاز امسال افزایش نیافت

شرکت ملی گاز ایران براساس بند (ح) قانون بودجه سال 93، 130 ریال به ازای هر مترمکعب عوارض دریافت می کند و این عوارض در قبوض گاز امسال افزایشی نداشته است.

باید در نظر داشت که از محل دریافت ١٣٠ ریال عوارض گاز، دوهزار و ١٠٠ میلیارد تومان در بودجه تعریف شده که ٧٠٠ میلیارد تومان از این مبلغ به آموزش و پرورش اختصاص یافته و در بخشهای مختلف آموزشی هزینه می شود.

شرکت ملی گاز ایران از سوی دیگر ماهانه ٧٠٠ میلیارد تومان به سازمان هدفمندی یارانه ها پرداخت می کند و سالانه بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان از منابع این شرکت به این بخش اختصاص داده می شود.

به این ترتیب، به ازای هر مترمکعب گاز، ٢٠ تومان به شرکت ملی گاز ایران پرداخت و مابقی نیز به خزانه دولت واریز می شود.

با نگاه به قوانین، مشخص می شود که عوارض مصوب مجلس، مالیات بر ارزش افزوده، بر طبق قانون بودجه، آبونمان، مصوبه شورای اقتصاد و گازبها نیز براساس مصوبه هیئت دولت بوده و وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران تنها مجری این مصوبات هستند.

مراجعه به دفاتر پیشخوان برای رفع اشتباههای احتمالی

با هدف افزایش سرعت در انجام فعالیتها برخی شرکتهای گاز استانی انجام خدمات را به دفاتر پیشخوان واگذار کرده اند و مشترکانی که احتمال می دهند در تعیین گازبهای آنها اشتباهی پیش آمده با مراجعه به این دفاتر و محاسبه مجدد، می توانند مشکل خود را برطرف کنند.

از سوی دیگر این مشترکان همچنین می توانند به امور مشترکان اداره های گاز نیز مراجعه و مسائل خود را در مورد نرخ گازبهای مصرفی خود برطرف کنند.

احتمال مصرف گاز کمتر در سالجاری نسبت به سنوات گذشته

محاسبات مالی بهای فروش گاز به مشترکان در شرکت ملی گاز مربوط به دو ماه قبل از آن است و هنوز آمار دقیقی از طبقه بندی مشترکان در پلکانهای تعرفه برای امسال در دست نیست.

با توجه به افزایش تعرفه در سال جاری، مدیریت مصرف بیشتر از سوی مردم ضروری است، در همین حال با توجه به این که امسال زمستان سردی نداشتیم، احتمال این که آمار مصرف گاز نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد، زیاد است.

اقلیم بندی با نظر پژوهشکده هواشناسی

اقلیم بندیها برای فروش گاز در کشور بر مبنای اعلام نظر پژوهشکده هواشناسی صورت گرفته است و شرکت ملی گاز در این باره دخل و تصرفی نداشته است.

هم اکنون، چهار اقلیم وجود دارد که میزان مترمکعب مصرف گاز پلکانهای الگوی مصرف (١٢ پلکان) در آنها متفاوت بوده و ممکن است در آینده و در مرحله آخر هدفمندی یارانه ها، انتهایی ترین قیمت برای بیشترین میزان مصرف گاز بر پایه ٧٥ درصد فوب خلیج فارس تعیین شود.

با توجه به اطلاعات ارائه شده باید در نظر داشت که شرکت ملی گاز ایران وظیفه اجراکردن مصوبات دولت (پس از تصویب مجلس) را بر عهده دارد و امکان خروج از این مسیر در هیچ شرایطی وجود ندارد.

 

مهدی مهرابی

 

کد خبر 235259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =