امضای تفاهمنامه همکاری صندوق توسعه ملی و دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی

کارشناس ارشد دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته به زودی دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با صندوق توسعه ملی تفاهمنامه همکاری امضا می کند.

سید روح الله وحید کیانی در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که یکی از چالشهای کنونی موجود در صنعت پایین دستی پتروشیمی نبود صندوقهای تخصصی مالی و ارائه دهندگان خدمات تخصصی کسب و کار است، گفت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته به زودی دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با صندوق توسعه ملی تفاهمنامه همکاری امضا می کند، بر اساس این تفاهم نامه اولویت سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی از سوی این دفتر تعیین می شود.

کارشناس ارشد دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بررسی صلاحیت زیر مجموعه ها از سوی مجموعه ها و تعاونی های خصوصی را از اولویتهای کاری مسئولان این نهادهای خصوصی دانست و گفت: هم اکنون دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران انتظار دارد که انجمنها، تشکلها و اتحادیه های فعال در صنعت پتروشیمی صلاحیت اعضا خود را اعتبار سنجی و بررسی کنند.

حضور 25 مجموعه سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی پتروشیمی

کیانی از حضور 160 متقاضی دولتی و خصوصی کشور برای سرمایه گذاری در صنایع ارزش آفرین پتروشیمی در 6 ماه نخست امسال خبر داد و گفت: از این تعداد سرمایه گذار 40 سرمایه گذار تا مرحله مطالعات اولیه طرحهای پیشنهادی پیش آمدند، که از این تعداد نیز 25 مجموعه سرمایه گذاری نیز اقدام به سرمایه گذاری در زمینه قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی، پلیمرهای گرید پزشکی، زنجیره اکریلو متریل، صنایع تکمیلی مرتبط با پلی اتیلن سنگین، اسید فرمیک، بسته بندی، صنایع کود و ... کرده اند.

وی گفت: تقاضای مواد اولیه ای کنونی مواد اولیه نسبت به پیش از تیرماه امسال یعنی آزاد سازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کشور کاهش یافته است که بخشی از این کاهش به دلیل رکود بازار نیز است.

به گزارش شانا، مهمترین محصولات صنایع پتروشیمی ایران شامل پلی اتیلنها، PET، PS، پلی استایرین، PP و پارازایلین که بیش از 50 درصد آن در بازارهای داخلی عرضه شده و باقی‌مانده در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

ظرف چند سال گذشته صنایع بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی ایران توانسته است به گستره بازارهای خود بیفزاید و اکنون محصولات در بیشتر بخشهای جهان اعم از آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه صادر می‌شود.

صنایع پتروشیمی ایران همچنان متعهد به توسعه توانمندیهای خود است و در این ارتباط در یکی دو سال آینده ظرفیتها و محصولات تازه ای وارد بازار می شود و در اوایل سال 2015 واحدهای پتروشیمی PVC همدان، مجتمع ایزوسیاناتها، پلی اتیلنهای خطی لرستان، آمونیاک-اوره هفتم، پلی اتیلنهای خطی مهاباد و فاز دوم خط لوله اتیلن غرب کشور نیز به پایان رسیده است و محصولات خود را با تکمیل چند فاز از فازهای پارس جنوبی روانه بازار می‌کنند.

مقایسه شاخصهای مهم بخش پتروشیمی در سالهای ١٣٥٧ تا ١٣٩١ تاییدی است بر دستاوردهای صنعت نفت و گاز ایران در سالهای پس از انقلاب؛ در  این مدت، تولید محصولات پتروشیمی از یک میلیون و ٦٠٤ هزار تن در سال به ٤١ میلیون تن در سال، افزایش نشان می دهد، تا پایان سال ١٣٩١ ظرفیت نصب شده در مجتمعهای پتروشیمی کشور به ٥٧ میلیون و ١٠٠ هزار تن افزایش یافته است.

کد خبر 235541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =