اصلاح ۱۵۰۰ ردیف تعرفه واردات برای رفع نگرانی صنعتگران

وزیر صنعت از اصلاح ۱۵۰۰ ردیف تعرفه‌ واردات برای رفع نگرانی صنعتگران در سال ۹۴ خبر داد و گفت: بهتر است واردات با ارز آزاد انجام شود.

به گزارش شانا، محمدرضا نعمت زاده در حاشیه چهل و ششمین نشست شورای گفتگو و بخش خصوصی که با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و ارسلان فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: در این اصلاحیه میزان تعرفه برخی موارد افزایش یافته  و میزان برخی دیگر تعدیل شده است.

وی اظهار کرد: در مورد بحث صرفه جویی ارزی باید تلاش کنیم در مرحله نخست درآمد ارزی کشور را افزایش دهیم و همانطور که مقام معظم رهبری و مسئولان بر توسعه صادرات غیرنفتی تاکید دارند، این امر را در کشور برنامه ریزی و اجرایی کنیم.

نعمت زاده ادامه داد: براساس آمار 10 ماهه بیش از 22 درصد افزایش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم و  براساس ماده 102 قانون برنامه واردات از طریق اعمال تعرفه های مناسب و تعرفه های فنی امکانپذیر است.

وی گفت: همانطور که دولت سال گذشته اعلام کرد، واردات کالاهای گروه 10 که کمتر مورد نیاز اصلی جامعه است با دو برابر سود بازرگانی وارد کشور شد و برهمین اساس، دو تا سه درصد واردات کشور از گروه 10 انجام شده که این نشان می دهد این تصمیم گیری درست و صحیح بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرایط اقتصاد جهانی، تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت محدویتهایی در برخی موارد ایجاد شده، به نحوی که با وجود رشد 22 درصدی آمار صادرات، میزان صادرات به برخی کشورها محدود شده است. ضمن آن که شرایط امنیت در برخی کشورهای همسایه نیز به این امر آسیب زده است.

نعمت زاده تصریح کرد: بعضی صنعتگران، نگران افزایش واردات هستند. این در حالی است که براساس تصمیمها قرار است برخی تعرفه ها اصلاح شود و برهمین اساس برای 1500 مورد تعرفه نظریات اصلاحی ارائه شده و این هفته به دولت تقدیم می شود تا در صورت تصویب از ابتدای سال آینده اعمال شود.

وی تاکید کرد: برخی تعرفه ها با افزایش مواجه و درمورد برخی تعرفه ها نیز برای جلوگیری از واردات غیررسمی پیشنهاد تعدیل برای آنها ارائه شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درخصوص واردات برخی کالاها به سمت ارز آزاد حرکت کردیم که پیشنهادهایی در این خصوص ارائه شده است.

وی با بیان این که با توجه به تفاوت ارز مبادله ای و آزاد گرایش به این است که از ارز مبادله ای برای واردات استفاده شود، تصریح کرد: بهتر است واردات کالاهای مصرفی بر مبنای ارز آزاد باشد تا صادرات رونق گیرد.


کد خبر 235607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =