۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
  • کد خبر: 235830
پیوند علم و تمدن از مسیر هموار «مهندسی»

چیستی «مهندسی»، فعالیتی که «مهندس» انجام می‌دهد و تحلیل آثار رفتار «مهندسان» در جامعه، ازجمله مسائلی است که طرح آن، قدمتی به بلندای تاریخ بشریت داشته و بدون تردید، تا آخرین لحظات حیات بشر نیز تداوم خواهد یافت.

اگرچه در فلسفۀ مهندسی به ابعاد بسیار مهمی همچون اخلاق، زیبایی شناسی، هستی شناسی و معرفت‏ شناسی پرداخته می‌شود، اما مهندسی را باید تخصصی برشمرد که دربردارندۀ اصلاح، بهره‏ گیری از محیط و منابع طبیعی برای توسعۀ رفاه و ساخت هدفمند آیندۀ بشر، البته با تقیّد به بایسته‏ های اخلاقی است.

هرچند ممکن است پیشۀ مهندسان با کسوت عالمانی مقایسه شود که قدم در راه پرنشیب و فرازِ فهمِ عالمِ طبیعت گذاشته اند، اما تأمل در پیامدهای مهندسی، تمرکز بر عینیت تجربیات و تأکید بر اخلاق در امور مهندسی که همواره با خَلق و تدبیر، تعبیر می شود، از یکسو مرزهای میان هنر، حرفه و فنّاوری را از میان خواهد برداشت و از دیگرسو، با درنظر گرفتن آثار اجتماعی ناشی از فعالیتهای مهندسی، آن را در معرض ارزیابی معنوی نیز قرار می دهد؛ چنین است که «مهندسی» در مقام حلقۀ واسط و پیونددهندۀ «علم» و «تمدن»، قرار می گیرد.

در حالی که وزارت نفت، روزهای حساس و سرنوشت سازی را پشت سر می گذارد و در برابر هجمه های غیرتخصصی معدودی از سیاستمداران، راه و رسم رواداری و متانت در پیش گرفته است، اما بدون هیچگونه تردیدی، امیدواریهای اخیر ایجادشده در صنعت نفت ایران اسلامی با تکیه بر توانمندی و جهادگری همکاران ارجمندم، به بهترین نحو ممکن و با یاری خداوند متعال، به بار و ثمر خواهد نشست. در این میان، توان مهندسی و عزمِ جزمِ مهندسان صنعت نفت که فعالیتهای آنها از ابتدایی ترین مراحل اکتشاف و استخراج در اعماق زمین آغاز می شود و تا آخرین مراحل تکمیل زنجیرۀ ارزش صنعت نفت در صنایع پایین دست و تکمیلی ادامه می یابد، رقم زنندۀ برگهای زرین دیگری در تاریخ نفت ایران خواهد بود؛ امر مهمی که جایگاه صنعت نفت را به عنوان پیشران توسعۀ کشور، بیش از پیش نمایان می سازد.

ورود به پنجمین روز از آخرین ماه سال، بهانه ای است برای گرامیداشت زادروز عالم برجسته، خواجه نصیرالدین توسی و نکوداشت تلاشگری همه مهندسان ارجمند، بویژه مهندسان حاضر در صنعت نفت که مصمم هستند رهایی از بندهای وابستگی و دستیابی به جایگاه بایسته و شایستۀ ایران اسلامی را با اندیشه ورزی و هموارسازی مسیر نوآوری و خلاقیت، محقق سازند.

همت بلند و والای همه مهندسان صنعت نفت را صمیمانه ارج می نهم و باستودن حضور اثربخش آنان در جای‏ جای میهن اسلامی، سرافرازی و سربلندی را در همه شئون زندگی و حرفۀ مهندسی آنان از خداوند متعال، خواستارم.

سیدعماد حسینی
معاون وزیر نفت در امور مهندسی

 

کد خبر 235830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =