ارسال 123 میلیارد لیتر نفت و فرآورده از طریق خط لوله

ارسال 123 میلیارد لیتر نفت و انواع فرآورده نفتی یکسال گذشته به مبادی مصرف با یک چهارم هزینه نسبت روشهای دیگر (جاده ای، ریلی و ...) از طریق خطوط لوله انجام شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران روز چهارشنبه ( 6 بهمن)در نخستین همایش ارزیابی عملکرد و بررسی مشکلات حوزه حفاظت فیزیکی این شرکت گفت: ماموریت اصلی این شرکت انتقال کلان نفت خام و فرآورده شامل روزانه 350 تا 400 میلیون لیتر است که از طریق خطوط لوله احداث شده در سراسر کشور انجام می شود.

عباسعلی جعفری نسب با بیان اینکه انتقال نفت خام و فرآورده بایستی بر مبنای تن کیلومتر محاسبه شود نه برمبنای حجم، تصریح کرد: بر این مبنا، میزان انتقال سالانه نفت خام و فرآورده با خط لوله، 57 میلیارد تن - کیلومتر برآورد می شود.

وی افزود: این در حالی است که انتقال فرآورده از طریق بیش از 11 هزار نفتکش جاده پیمای شرکت ملی پخش، تنها هفت میلیارد تن - کیلومتر را در در بر  می گیرد.

جعفری نسب اظهار کرد: اگر قرار بود این میزان فرآورده با نفتکشهای جاده پیما جابجا شود، به 5 تا 6 برابر کنونی، نفتکش نیاز بود و این مهم علاوه بر     هزینه زیاد،خطرهای جاده ای را نیز چندین برابر می کرد.

وی اظهار کرد: هم اکنون 67 درصد انتقال فرآورده و بیش از 90 درصد انتقال نفت خام از طریق خط لوله انجام می شود.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، همچنین اظهار کرد:بیش از 70 درصد داراییهای این شرکت در زیر خاک مدفون است، از اینرو پایش آنها به عنوان سرمایه های ملی، امری بسیار جدی است.

به گفته وی برای صیانت از سرمایه های دفن شده در زیر زمین (خطوط لوله) از سال 1383 تاکنون برنامه ریزی و طرحهایی نیز اجرا شده است.

جعفری نسب با بیان اینکه پیگرانیهای هوشمند از مهمترین این اقدامات محسوب می شود، افزود: تاکنون 11 هزار کیلومتر از خطوط لوله نفت و فرآورده در سطح کشور پیگرانی هوشمند شده اند و در فاز جدید نیز 6500 کیلومتر دیگر در دست اقدام قرار دارد.

وی از نگهداری و تعمیرات ماشین آلات به عنوان سایر سرمایه های فیزیکی این شرکت یاد کرد و ادامه داد: سطح تکنولوژی این ماشین آلات پیشرفته است و به دلیل اینکه مدتهاست با بیشتر سازندگان این تجهیزات در ارتباط نیستیم، بنابراین، نگهداری، تعویض قطعات و حتی ساخت قطعات یدکی آنها با تکیه بر توان داخلی انجام می شود.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در ادامه به چالشهای حفاظت از سرمایه های شرکت اشاره کرد و افزود: مشکلات حریم و درگیریهای محلی، عدم همکاری سازمانها در زمان ایجاد بحران، ادعاهای عجیب برخی شهرداریها در دریافت عوارض بیجا، دخالت افراد ثالث در حفاریهای غیر مجاز و ... بخشی از این مشکلات محسوب می شود.

وی تاکید کرد:  نیروهای حفاظت و حراست در تمام مواقع به ویژه در موضوعات رفع معارض، نشتیها، حوادث احتمالی و .... در کنار نیروهای عملیاتی حضور فعال دارند و باید توجه بیشتری به آنها شود.

کد خبر 235978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =