۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
  • کد خبر: 235985

مدیر اچ.اس.ای شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه حفاری میادین نفتی غرب کارون ارتباطی به ریزگردهای خوزستان ندارد، گفت: قرار است در سال 2016 (1395) و همزمان با پایان توسعه میادین غرب کارون، آب به طور کامل در تالاب هورالعظیم رها سازی شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، الهام اردلانی مدیر اچ اس ای (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) شرکت متن در حاشیه نمایشگاه محیط زیست در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم پرداخت.

طرح توسعه میادین نفتی غرب کارون که میادین یادآوران، آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی در آن واقع شده اند، توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) اجرا می شود.

مدیر اچ اس ای شرکت متن اظهار داشت: در هفته های اخیر، برخی ادعاها در خصوص تاثیر حفاری میادین غرب کارون در خشک کردن هورالعظیم و ایجاد ریزگرد ها و آلودگی هوای استان خوزستان مطرح می شود که صحت ندارد.

اردلانی افزود: زمانی که شرکت ایمپکس ژاپن برای توسعه میدان نفتی آزادگان وارد شد، قسمت جنوبی تالاب هورالعظیم و حوضچه های سه، چهار و پنج خشک بود، اما قسمت شمالی آن دارای آب بود.

وی خاطرنشان کرد: بررسی نقشه های ماهواره ای تالاب هورالعظیم در سال 2000 به خوبی نشاندهنده وضعیت این تالاب است.

وی گفت: در سال های اخیر تمام بخش های میدان نفتی آزادگان در بخش های زنده و دارای آب تالاب اجرا شده و هیچ بخشی از آن خشک نشده است.

مدیر اچ اس ای شرکت متن اضافه کرد: جاده ها نیز با رعایت اصول زیست محیطی در تالاب احداث شده اند به طوری که 244 آبراهه در زیر جاده ها و برای ارتباط بخش های مختلف تالاب با یکدیگر ایجاد شده که این آبراهه ها باعث گردش آب دربخش های مختلف تالاب می شوند.

اردلانی با بیان اینکه 24 آبراهه نیز اخیرا احداث شده و قرار است که 24 آبراهه دیگر نیز به زودی ایجاد شود، اظهار داشت: به جز موارد جزیی، هیچ جاده جدیدی در بخش شمالی تالاب احداث نشده و جاده های مربوط به دوران دفاع مقدس که توسط نیروهای نظامی احداث شده بود، بازسازی شده اند.

وی با اشاره به قطع جریان ورود آب از طرف عراق به بخش ایرانی تالاب هورالعظیم، گفت: عراق 30 دریچه در تالاب نصب کرده که مانع ورود آب به ایران می شود.

مدیر اچ اس ای شرکت متن افزود: همچنین دولت عراق در سال 1991 و در دوران جنگ اول خلیج فارس، با هدف اسکان آوارگان جنگ زده، بخش های بزرگی از تالاب را خشک کرد.

اردلانی ادامه داد: براساس گزارش نهادهای وابسته به سازمان ملل، دولت عراق حدود 90 درصد از تالاب را خشک کرده که از آن به عنوان بحران زیست محیطی نام برده شده است.

وی گفت: یک برنامه پنج ساله برای احیای تالاب توسط عراق تهیه و از سال 2015 اجرا شده است.

مدیر اچ اس ای شرکت متن خاطرنشان کرد: تهیه برنامه عملیاتی دولت عراق برای احیای تالاب فرصت مناسبی است که ایران بتواند از طریق آن اقدام به همکاری مشترک برای احیای تالاب کند.

اردلانی با تاکید بر عزم وزارت نفت برای رعایت اصول زیست محیطی و جلوگیری از تخریب تالاب هورالعظیم، از آزادسازی آب در تالاب، پس از پایان عملیات حفاری خبر داد و گفت: براساس برنامه جامع مدیریت محیط زیست غرب کارون که در اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب رسید، قرار است در سال 2016 و همزمان با پایان توسعه میادین غرب کارون، آب رها سازی می شود.

مدیر اچ اس ای شرکت متن در بخش دیگری از اظهارات خود به ورود زهاب های طرح نیشکر خوزستان به تالاب اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه این زهاب ها، دریاچه های مصنوعی ایجاد کرده و زیستگاه برخی پرندگان شده است، اما می تواند باعث فرسایش و آلودگی خاک منطقه شود.

اردلانی به تفاوت ماهیت ریزگردهای تالابی و خشکی اشاره کرد و اظهار داشت: ریزگرد تالابی حاوی پلانگتون است، اما ریزگردهایی که از عراق وارد ایران می شوند از خشکی آمده و فاقد پلانکتون هستند.

مدیر اچ اس ای شرکت متن، ادامه داد: بررسی ریزگردهای وارد شده به کشور نیز نشان داد که منشاء 90 درصد این ریزگردها، ارتباطی به تالاب ندارد.

اردلانی در خصوص، تخلیه عملیات حفاری در تالاب نیز گفت: از دو سال گذشته این روند متوقف شده، اما گاهی اوقات برخی پیمانکاران، به صورت غیرقانونی کنده های حفاری را در هورالعظیم تخلیه می کنند که با آنها به شدت برخورد می شود.

وی فقدان طرح آمایش در خوزستان را نیز از مشکلاتی که زمینه تخریب محیط زیست را فراهم می کند، دانست و اظهار داشت: تبدیل زمین های کشاورزی و باغات به طرح های صنعتی و مسکونی باعث فرسایش خاک می شود.

مدیر اچ اس ای شرکت متن درباره مالچ پاشی برای تثبیت ریزگردها نیز گفت: طرح مالچ پاشی در سال 1387 مطرح شد، اما به دلیل تأمین نشدن منابع مالی، این طرح پس از مدتی متوقف شد.

اردلانی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که پس از مالچ پاشی باید گیاه نیز کاشته شود، زیرا در غیر این صورت پس از مدتی اثرات مالچ پاشی از بین می رود و دوباره شرایط به قبل بازمی گردد.

کد خبر 235985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =